Foto: Cecilia Sundström

Duvans fritids – här trivs barnen!

Tre pedagoger och massor av energi! På Duvan får barnen vara kreativa och aktiva – men också varva ned och bara vara. Här går man från förskoleklass och så länge familjen önskar.

– Vi tre är alltid på plats och hinner se varje barn när de kommer på eftermiddagarna, säger Anna Ludvigsson, Elin Björk och Therese Sjöström.

De yngsta hämtas vid skolan och får en stund för sig själva innan det är mellanmål.

– Vi äter ”mellis” tillsammans och några dagar i veckan har vi organiserade aktiviteter.

Alla barn är välkomna till Duvan, med egna lokaler och egen entré i församlingshemmet vid Landvetter centrum. Här går man från förskoleklass och så länge familjen önskar, oftast till och med fyran. Ibland väljer några femmor att gå kvar.
– Barnens önskemål och intressen är viktiga! säger pedagogerna på Duvan.

Full fart i lekhallen

När barnen kommer från skolan har många bråttom till lekhallen för att spela innebandy och pingis, klättra i ribbstolar och bygga kojor, ja, leka nästan vad de vill. De leker över åldersgränserna och en dag i veckan är det bollfritt.

Andra väljer pysselrummet. Här finns massor av material – och idéer.

– Vi googlar och hämtar inspiration i kataloger och på Facebook, det finns hur mycket som helst!  Vi har gjort ljus och slajm, testat origami, pärlat och sytt mobilskal. Snart ska vi ha temat ”mysterier” och låna deckarböcker, prova osynligt bläck, göra tumavtryck, testa förklädnader och göra egen ”mysteriemusik”. Det hela mynnar ut i att vi löser ett mysterium tillsammans.

Som ”veckans utmaning” har fritidsbarnen pärlat flaggor från hela världen, vikt pappersflygplan och spelat in film. Full aktivitet med andra ord.

– Men det finns tillfälle och utrymmen för barnen att leka fritt också, eller bara vara, säger Elin. Hon är utbildad socionom, kollegan Anna och Therese fritidspedagoger. De kompletterar varandra och alla tre är alltid på plats.

Duvan har gott rykte

Duvan drivs av Svenska kyrkan och har gott rykte. De flesta som söker har fått tips av någon.

– Ibland har vi sång och rytmik med församlingens musikpedagog eller träffar familjeprästen.

Duvan vill ge barnen trygghet och framtidstro. Vår läroplan och värdegrund är samma som i skolan. Vi pratar mycket om relationer, kompisregler och hur man ska vara mot varandra.

Personalen ser många fördelar:

– Vi har nästan ingen personalomsättning, annars flyttar man ju ofta mellan olika avdelningar. Vi i personalen arbetar enbart här på fritids och har massor av energi när barnen kommer på eftermiddagen. Vi egna lokaler och möjligheter att dela upp oss – och vi är grymt strukturerade!

Utflykter på loven

På morgonfritids serveras frukost och på loven hemlagad lunch. Då blir det också utflykt: hela gänget åker buss till Mölnlycke och besöker säteriet, Wendelsbergsskogen, kulturhuset eller miljöarken vid Råda kyrka. Eller så åker de till Göteborg och besöker Botaniska eller något museum. Både Mölndals museum och Volvomuséet har fått besök.

På nära håll finns även ishallen, kulturhuset och Agnebäcken, dit Duvan går då och då – de gillar att vara utomhus.

Fredagsmyset, med extra gott mellanmål är viktigt! Scones, grönsaker med dipsås, smoothie eller fruktsallad. Barnen är med och bakar, väger, mäter och skär.
– Föräldrar som ska hämta blir ibland lite förvånade när barnen berättar att de precis ätit egenbakat fröknäcke med brieost och päron!

Aktiviteter i all ära, ibland är man trött och behöver vila.

– Vi har möjlighet att dela upp oss, så att det blir bra för hela gruppen. Duvan upplevs som en lugn och trygg miljö, får vi ofta höra av barn och föräldrar. Barnen trivs här – och vi med! säger Anna, Elin och Therese.

Text och bild: Cecilia Sundström