Giresta musikstiftelse i Giresta kyrka

Konserter 16/3, 6/4, 11/5

16 mars: Stipendiatkonsert med Johanna Wallroth

Sopranen Johanna Wallroth trädde fram i rampljuset i samband med att hon vann första pris i den prestigefyllda Mirjam Helin International Singing Competition 2019. 2021 mottog hon det eftertraktade Birgit Nilsson-stipendiet. Som Klassiska artisten i P2 säsongerna 2022/23 och 2023/24 medverkar Johanna Wallroth i ett flertal konserter med Sveriges Radios Symfoniorkester i en bred repertoar, från Alban Bergs Sju tidiga sånger med chefsdirigent Daniel Harding till Mozart-arior med Martin Fröst och Franz Schuberts Mässa Ess-dur med András Schiff.

Att säga att Johanna redan fått sitt stora genombrott på den internationella scenen är alltså verkligen ingen överdrift!

Säsongen 2023/24 innefattar bland annat även en Europaturné med Mahlers fjärde symfoni tillsammans med Klaus Mäkelä och Oslo-Filharmonien, och Mahlers åttonde symfoni i debuten med Orchestre de Paris under ledning av Daniel Harding. Med Harding och Sveriges Radios Symfoniorkester har hon tidigare turnerat med Mahlers fjärde symfoni. Denna säsong debuterar hon även med DR-Symfoniorkestret i Debussys La demoiselle elué under ledning av Barbara Hannigan och gör scendebuter på både Opéra de Rouen och Glyndebourne.

Johanna Wallroth utbildade sig först till dansare på Kungliga Svenska Balettskolan, men kom senare att fokusera på röststudier och tog examen vid Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien.

Johanna Wallroth är Anders Walls Girestastipendiat 2023.

Vid sin sida under konserten har hon Peter Friis Johansson, konsertpianist och sedan 2017 musikchef i Giresta Kyrkas Musikstiftelse.

6 april: Operahögskolans elever

Även detta år kan vi välkomna det säkra vårtecken som brukar vara SKH Operas (f.d. Operahögskolan) studentkonsert i Giresta Kyrka. Gästspelet är en mångårig och mycket uppskattad tradition som genomfördes första gången redan 1990.

Sångarna tar med sin ungdomliga entusiasm och tekniska briljans oss med på en resa i operans värld med vissa avsteg till romansernas lite mera finstämda uttrycksform.

Konserterna ger publiken en unik chans att möta morgondagens operastjärnor innan de erövrat världsscenen och genom årens lopp har de flesta av våra världssångare skymtats i Giresta på sin väg mot de högsta musikaliska höjderna!

Medverkande artister publiceras i februari/mars.

11 maj: Amalie Stalheim och David Huang

Vårsäsongen avslutas med ett mästarmöte mellan två av Sveriges just nu allra hetaste artister: cellisten Amalie Stalheim och pianisten David Huang, båda vinnare av Solistpriset och Girestastipendiater!

Svensk-norska cellisten Amalie Stalheim (f. 1993 i Bergen) är vinnare av båda Svenska Solistpriset 2018 och det norska Solistpriset 2021. Hon är en aktiv kammarmusiker och har samarbetat med bl.a. Yo-Yo Ma, Leif Ove Andsnes, Kathryn Stott, Christian Ihle Hadland och Polina Leschenko.

Amalie brinner för att spela och beställa nyskriven musik för cello. De senaste åren har hon uruppfört och spelat in sju cellokonserter, flera av specialskrivna för henne, av bland andra Missy Mazzoli, Anders Hillborg, Knut Vaage och Anna-Lena Laurin.

David Huangs karriär blev ett faktum när han 2014 vann Sveriges största tävling för klassiska musiker, Solistpriset. Han blev utsedd till Sveriges Radio P2:s Artist in Residence och har sedan dess varit en av Sveriges mer efterfrågade pianister och en regelbunden gäst hos landets symfoniorkestrar och konserthus, hyllad för sitt personliga och känslofulla artisteri.

Utöver sitt musikerskap märks också hans stora engagemang för spridning av den klassiska musiken till en ny publik. 2016 startade han konsertserien Förstaparkett som presenterar den främsta kammarmusiken i hemmafestmiljö. Tillsammans med Christian Karlsen driver han sedan 2018 den berömda festivalen Gränslandet – symfonisk fest som främst vänder sig till yngre publik.

Bland karriärens höjdpunkter så här långt kan nämnas Bachs legendariska Goldbergvariationer inför ett fullsatt Berwaldhallen, Sjostakovitjs första pianokonsert med Göteborgs Symfoniorkester under ledning av Manfred Honeck och Stenhammars andra pianokonsert med Sveriges Radios Symfoniorkester.

Om Giresta musikstiftelse

Giresta Kyrkas Musikstiftelse bildades i mars 1989 på initiativ av Anders Walls Stiftelse och har under de 28 år som förflutit arrangerat omkring 300 konserter i kyrkan. Musikstiftelsens ändamål är att stödja utbildning och vidareutbildning inom det musikaliska området. Den vänder sig i första hand till musikstuderande vid Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm. Musikstiftelsens omfattande stipendiatprogram ger möjlighet till en variationsrik konsertverksamhet, inspelningar och kvalificerad utbildning. Konsertverksamheten omfattar också andra artister med anknytning till Musikstiftelsen. Den stöds alltfort av årliga bidrag från Anders Walls Stiftelse. Genom stiftelsens försorg har också flera högklassiga instrument anskaffats, som återfinns i kyrkan, nämligen en Steinwayflygel, en cembalo och en ny orgel (invigd 1992).

Varje år arrangeras 6-10 konserter. Tidpunkten är i de flesta fall lördagar kl 16.00. Konserterna varar vanligtvis ca 70 minuter utan paus.

Verksamheten leds av en styrelse som består av: Peter Friis Johansson, Cari Hildebrand, Barbro Lundberg, Olle Nordberg (ordförande), Anders Wall, Charlotte Wall, Carin Åblad-Lundström och Lena Westberg (adj).

Mer information: www.giresta.se