Lokaler i församlingen

10 kyrkor, ett utomhuskapell och flera lokaler för skilda ändamål: Kyrkstugan i Örsundsbro, Gamla kyrkskolan i Nysätra och Lillkyrkan i Giresta kyrka.

I Lagunda församling har byggprojekten avlöst varandra i flera år. Nu är vi äntligen i mål och har fina lokaler för olika ändamål.

Kyrkstugan i Örsundsbro

I Kyrkstugan i Örsundsbro ryms kansli, kontor och rum för samlingar och grupper. Här öppnade sommaren 2020 också Stora salen med cafédel. Här är det verksamhet de flesta dagar i veckan, med Öppen förskola, olika grupper för stora och små och gudstjänster.

Stora salen och cafédelen kan hyras i samband med att man köper kaffe och/eller förtäring från församlingen. Mer information om hur man hyr Stora salen finns i pdf.

Gamla Kyrkskolan i Nysätra

Kyrkskolan i Nysätra har till hälften varit församlingshem och till hälften lägenhet sedan skolan stängdes. Nu har Kyrkskolan renoverats till en fin helhet, där skolsalen blivit begravningslokal och lägenheten förvandlats till tre vackra kaffesalonger.
Ett ledord i renoveringen har varit kulturåterbruk och byggnaden har möblerats utifrån samma princip. Här samlas man gärna till kaffe, samtal och kulturprogram av olika slag.

Kaffesalongerna kan hyras i samband med att man köper kaffe och/eller förtäring från församlingen. Mer information om hur man hyr Gamla kyrkskolan finns i pdf

Lillkyrkan i Giresta kyrka

I Giresta kyrka finns också Lillkyrkan invid sakristian. Det är ett litet rum som passar för mindre sällskap. Här möts man i samband med musikevenemang, men det är också ett fint rum för till kaffe efter lättare måltid i samband med dop, begravning eller gudstjänst.