Meny

Några råd om att ta vara på sin psykiska hälsa

Utbrott av infektionssjukdomar, som det nuvarande COVID-19, kan vara skrämmande och kan påverka vår mentala hälsa. Det är viktigt att hålla sig informerad, men det finns också många saker vi kan göra för att stödja och hantera vårt välbefinnande under sådana tider. Här följer några råd, utifrån en sammanställning av WHO.

  1. Följ normala rutiner så mycket som möjligt. Stig upp ungefär samtidigt, klä på dig, ät regelbundna måltider och gå till sängs i normal tid.
  2. Ha en plan för dagen. Gör något nyttigt (som hushållsarbete eller handarbete) och något trevligt varje dag, som att läsa en bok, titta på ett avsnitt av en TV-serie eller sticka. Kanske är det nu du har möjlighet att komma igång med något du alltid har velat göra, men inte haft tid till förut?
  3. Se till att du får frisk luft, och se att det finns en värld där ute. Så länge man håller sig några meter från andra utanför är det fritt att röra sig i parker och i skog och mark.
  4. Ha realistiska mål och jämför inte dig själv med andra. För de flesta handlar detta om en period vi måste ta oss igenom, och det kan vara svårare för vissa än andra.
  5. Social kontakt är mycket viktigt just nu. Även om vi inte kan träffas, kan du fortfarande ringa, skicka sms och ha videomöten. Naturligtvis är det inte riktigt samma sak som att träffas fysiskt, men att se ett ansikte på en skärm och höra en vänlig röst kan fortfarande göra stor skillnad nu.
  6. Håll dig uppdaterad - till viss del. Tänk på vilka källor du får information från. Om du känner dig överväldigad - använd regeringssidorna, inte sociala medier, och försök begränsa mängden information du utsätter dig för.
  7. Be om stöd. Om du vet att vardagen glider undan och du inte kan ha en plan eller kan följa den - be om hjälp. Ring familj, vänner, eller en hjälplinje. Detta är en unik situation som de flesta av oss aldrig har upplevt tidigare, och det känns konstigt och skrämmande för många av oss. Om vi ​​känner att vi behöver hjälp, är det inte skamligt att be om det. Vi måste klara av detta ett tag och vi gör det så mycket bättre tillsammans.

Kyrkans SOS finns här även nu, både på telefon och i SOS-brevlådan.