Kyrkan ger kropp åt väntan

Vad händer med kroppen när du väntar? Konstnären Johanna Byström Sims har tolkat asylsökandes situation i ett ljudkonstverk i Mora församling.

Konstnären Johanna Byström Sims har under hösten och vintern 2016 deltagit i Mora församlings arbete med asylsökande. Hon varit med på läxläsning, innebandyträning, öppen förskola och slöjdkurser. Hennes starkaste intryck från tiden med de asylsökande var känslan av väntan, en känsla som hon förmedlar i ljudverket En annan väntan. Verket består av två delar och uppfördes den 13 december 2016 i Mora kyrka och församlingshem.

-Väntan är både monoton och kaotisk. Hjärtat slår och andningen pågår, men kan du vila i väntan och låta hjärtrytmen pulsera i ett lugnt tempo eller gör stressen att hjärtrytmen blir ojämn och andningen spänd? Det är sådant jag funderat på, säger Johanna Byström Sims.

Kyrkan blir en kropp

Den första delen av verket är i Mora kyrka, som fylls med ljud av hjärtslag, djupa andetag och barn som sjunger svenska ramsor. Upplevelsen ger associationer till att befinna sig inuti en kropp.

I Andreasgårdens kapell finns den andra delen. Även här finns hjärtslag och andning, men också ljudet av fottramp i snö, barnlek och bibelläsningar på persiska. I Andreasgården har dessutom tre kvinnor tecknat sin hjärtrytm på ett genomskinligt blad som finns instucket i psalmböckerna.

- Deras hjärtslag blir som en slags introduktion till våra sånger, säger Johanna Byström Sims.

Att verket uppförs under adventstiden är ingen slump. Advent betyder väntan och är en tid av förberedelse på att Jesus, frälsaren, ska födas. De asylsökandes ovissa väntan och längtan till fred och frid blir en parallell till den kristna högtiden. Den 13 december visades verket för allmänheten och de asylsökande bussades dit från asylboendet.

Prisat integrationsarbete

Konstverket En annan väntan tas emot av en församling med ett strukturerat och brett arbete med och för asylsökande. Under fyra år har Mora församling byggt upp verksamheter som mötesplatser mellan ensamkommande barn och bofasta ungdomar, läxläsning, öppen förskola, hembesök med mera.

All verksamhet sker genom en organiserad samverkansform, navet, som församlingen tagit initiativ till. Genom navet samverkar kyrka, kommun, studieförbund, idrottsrörelsen och flera andra ideella organisationer. Nyligen tilldelades församlingen ett pris som årets möjliggörare av Västerås stift.  Församlingens pedagog Pernilla Lundström tycker att konstnären Johanna Byström Sims fångar in syftet med församlingens arbete på ett bra sätt.

- Att du är älskad och viktig här och nu, det var helt fantastiskt att hon kunde se det på så kort tid, berättar Pernilla Lundström.