Senaste information om Coronaviruset / Sept. 2020

Med anledning av Corona-viruset hjälps vi åt att ta hand om varandra.

Coronaviruset fortsätter att spridas och många är oroliga och försiktiga. Kvidinge församling har vidtagit en rad åtgärder för att göra våra mötesplatser så trygga som möjligt, för allas skull och i solidaritet med äldre och personer med bakomliggande sjukdomar, som är särskilt utsatta. Regeringen beslutade i våras att det är olagligt att samlas fler än 50 personer. Det betyder att när det är totalt 50 personer i kyrkan eller lokalen är det fullt.

Vi låter bli att hälsa i hand och kramas för att istället hälsa på andra sätt t ex lägga handen på ditt hjärta eller föra samman händerna framför dig. Vi uppmanar samtliga till att iaktta god handhygien - i kyrkan finns handsprit. Hosta och nys i armvecket och inte rakt ut i luften. Och håll avstånd, ca 2 meter.

Och viktigast av allt: Om du har minsta symptom på förkylning som snuva, hosta eller feber, stanna hemma!

Alla gudstjänster firas vid högaltaret. Då har vi möjlighet att sprida ut oss i kyrkan.

Vi firar nattvard vid altarringen och också där sprider vi ut oss så det blir lite mellanrum mellan dem som önskar ta emot nattvarden. Utdelandet sker under endast en gestalt, d.v.s. det bara är brödet som delas ut. Stor respekt och förståelse visar vi också för alla som inte önskar delta i nattvarden utan hellre vill sitta kvar i bänken. Vi anpassar fridshälsningen och undviker handhälsning. Vapenhuskaffe serveras vid fint väder i församlingshemmets trädgård, annars uteblir det.

Hjälp med matinköp: Församlingsbor som tillhör någon av riskgrupperna för Covid-19 kan få hjälp med matinköp. Beställning görs till husmor Christina på måndagar kl. 9-12, tel. 0435-205 63.

Vi hoppas på förståelse och på att vi tillsammans kan motverka smittspridning.

Gud, vi ber för sjuka, anhöriga, vårdare och alla som på olika sätt är drabbade och oroliga. Amen.

Karin Holmgren Nilsson, kyrkoherde Kvidinge församling