Över 16 000 doser gavs under vaccinering i församlingshemmet

Nyhet Publicerad Ändrad

Över 16 000 doser vaccin mot covid-19 har getts under det halvår som Kustens vårdcentral vaccinerat i Ytterby församlingshem. Från och med denna vecka fortsätter vaccineringen i vårdcentralens egna lokaler.

Sedan i våras har Kustens vårdcentral använt nedervåningen på Ytterby församlingshem som vaccinationsmottagning.

-       Det har fungerat utmärkt. Lokalen har varit lättillgänglig, människor har hittat, det har funnits parkeringsplatser och lokalen är tillräckligt luftig så att det har kunnat gå att göra på ett smittsäkert sätt med en utgång och en ingång, säger Agneta Hamilton som är verksamhetschef på Vårdcentralen Kusten.

Överenskommelsen mellan Kungälv-Ytterby församling och Kustens vårdcentral gjordes under våren.

-       Vårt behov av lokalen var relativt litet eftersom vi ändå inte kunde samla stora grupper inomhus, och deras  behovs betydligt större, säger Gabriel Bengtsson, präst i Ytterby.

Även han tycker att vaccinationen har fungerat väl och blir förvånad när han hör att över 16 000 doser har getts till invånare i trakten.

-       Oj, så många! Vi har ju sett mycket folk utanför församlingshemmet, men 16 000 hade jag inte gissat. Då är nog behovet av att byta golvmatta ännu större nu, skrattar han.

För när sprutor och sjuksköterskor flyttar ut på söndag, så flyttar hantverkare in. Det är dags för renovering av lokalerna.

-       Redan innan vaccineringen kom på tal förberedde vi för renovering av de lokalerna. Den har vi sedan skjutit upp eftersom vaccineringen tog längre tid än man först trott, men nu var det inte möjligt att skjuta upp den längre, säger Gabriel Bengtsson.

Och för Kustens vårdcentral sammanfaller församlingens behov med en minskad efterfrågan på vaccinationstider den senaste tiden.

-       Det gör att det ändå känns ganska lagom att sluta med dagverksamheten nu och övergå till kvälls- och lördagstider i våra egna lokaler, säger Agneta Hamilton.

Vaccinationen kommer från och med denna vecka att ske i vårdcentralens egna lokaler och informeras om på hemsidan. Verksamhetschef Agneta Hamilton vill skicka med en uppmaning till den som ännu inte bokat en tid att göra det.

-       Vaccinationsviljan är avtagande så vi skulle ju önska att de som är kvar och har erbjudits vaccin i de yngre åldrarna skulle vaccinera sig. Just nu finns det gott om vaccin vilket det inte har gjort under långa perioder, så vi uppmanar människor att komma.