Hur är en dopgudstjänst utformad?​

Vi börjar dopgudstjänsten i tacksamhet över att Gud har gett oss livet. Är det ett barn som bärs fram till dopet får föräldrarna möjlighet att tacka för det förtroende Gud visat dem genom att ge dem den gåva som ett barn är. Fortsättningen av gudstjänsten handlar sedan om hur Gud genom dopet och tron på Jesus också ger oss del av ett nytt liv, ett liv i gemenskap med honom och varandra, i hans rike.

Den som döps får ta emot korsets tecken, på sin panna, sin mun och sitt hjärta. Det påminner om att det som Jesus gjort för oss, och som han ger oss del i genom dopet, gäller hela människan, hela personen. Han vill förnya våra tankar, lägga en lovsång till Gud i vår mun och rena våra hjärtan. Vattnet som vi döps med står också för den här reningen och förnyelsen av livet. Allt liv är beroende av vatten, på samma sätt är vi i detta nya liv hela tiden beroende av Gud och hans Ande.

Efter själva dopet får den som döpts sitt dopljus. Det påminner om dopdagen, om det nya livet med Gud, och särskilt om Jesus, Världens ljus, som har gett oss det livet. Till sist får vi som församling be för den som döpts, och samtidigt be om hjälp att själva leva dopets nya liv.

Det är fint om flera olika personer (föräldrar, faddrar, vänner) är med och ber, läser texter och så vidare. Vill du läsa hela dopordningen, kontakta församlingen på kungalv.forsamling@svenskakyrkan.se, så mejlar vi den till dig.

Tillbaka till frågorna