Foto: Jim Elfström/IKON

Vilken är fadderns uppgift?

En vuxenkompis som vill följa den döpte genom livet

Vilken är fadderns uppgift?

En fadders uppgift är att

• be för sitt fadderbarn och hjälpa det att lära känna Jesus och tro på honom. Det innebär att faddrarna ska hålla kontakt med sitt gudbarn hela livet.
  • komma ihåg viktiga dagar som dopdag, julafton och födelsedag,
  • engagera sig i barnet och stötta föräldrarna i att till exempel be aftonbön med barnet.

Ofta bär någon av faddrarna barnet till dopet. De kan hjälpa till i dopgudstjänsten med textläsning eller ljuständning.

Efteråt får de ett fadderbrev som påminner om deras hedersamma uppdrag.

Förr skulle faddrarna fostra barnet om föräldrarna dog och också materiellt trygga deras framtid.

Numera finns det ingen sådan regel. Idag är fadderskapet ett personligt och moraliskt åtagande.

Vilka väljer man då till faddrar?

Många föräldrar ber sina syskon eller andra släktingar, andra väljer goda vänner.

Om man väljer goda vänner utvidgar man släkten och därmed nätverket runt barnet. Den som är fadder är det för livet.

Enligt Kyrkoordning för Svenska kyrkan"kan den bli fadder ”som är döpt och är villig att dela ansvaret för den döpta personens kristna fostran”.