Foto: Anders Gustafsson

Välkommen till ER kyrka och kyrkogård!

Olof Roos, kyrkoherde i Ås församling, Rödöns pastorat, skriver och kommenterar i Östersunds posten (ÖP 13/9-2016)

Debattartikel i Östersundposten 12 september 2016

Välkomna till ER kyrka och kyrkogård!

De senaste månaderna har besöken på olika kyrkogårdar och kyrkor runtom i landet och världen slagit nya rekord. Spelet Pokemon GO har blivit ett oväntat inslag i den kyrkliga miljön (och på många andra platser). Den senaste veckan har Ås kyrkogård blivit uppmärksammad i Östersunds Posten på grund av sina skyltar där det står så här:

Välkommen till Ås kyrka och kyrkogård!

En del letar Pokémons här, andra är ledsna och saknar någon som är död. Några som du möter här jobbar med att vårda kyrkogården och de kör traktor och trimmer. Vi vill att alla ska vara trygga och utan skador här, så ta det lugnt.
Gå gärna in i kyrkan, prata med Gud och chilla en stund och kom ihåg att i kyrkan gäller Magnus Ladulås lag från år 1280 om kyrkofrid, att ingen får fångas eller anfallas i en kyrka. Det gäller även för Pokémons. Lämna cyklarna utanför kyrkogården.
Och du, kom ihåg att för Gud är du alltid världsbra, oavsett hur många Pokémons du har fångat!

Jag tycker att det är en väldigt trevlig skylt som beskriver ett vettigt förhållningssätt. Med skylten har församlingsprästen velat välkomna alla mer eller mindre unga människor som vandrar omkring i området i jakt på en Snorlax eller någon annan av figurerna i Pokemon.

Kyrkogården har Vi tillsammans

En sak som är viktig att komma ihåg är att kyrkogården är något vi har tillsammans. Det är inte ”kyrkan” som äger den. Alla har vi nära och kära som vi går till en kyrkogård för att minnas. Därför behöver vi alla vara med i samtalet om hur vi beter oss i dessa miljöer. De senaste dagarna har gjort det tydligt att detta ämne väcker starka känslor, inte bara hos oss som arbetar i församlingarna, utan även hos många andra.

Oroliga anhöriga

Det finns anhöriga som har hört av sig till Ås församling och påpekat att det har varit störande när Pokemonjakten pågått på kyrkogården samtidigt som de besökt en anhörigs grav. Ledarskribenten Karin Jonsson på Östersunds Posten ser helt annorlunda på saken och tycker (i måndagens tidning) att det är självklart att unga människor ska få spela på kyrkogården. Ledarskribenten spekulerar i att det skulle finnas en underliggande mening hos oss som arbetar i församlingen, att vi skulle se Pokémon GO som någon slags indikator på fördärv. Så är det förstås inte.

Respekt för varandra

Jag tror att det är oerhört viktigt att alla känner sig välkomna till kyrkogårdar och kyrkor, både de som kommer dit för att glädjas och de som kommer dit för att sörja. Kyrkorna och kyrkogårdarna tillhör ju som sagt oss tillsammans! Men det är också jätteviktigt att vi uppmuntrar varandra till respekt för den andres behov. Därför kan det vara olämpligt med det PokeStop som finns precis intill gravkapellet på Ås kyrkogård (där vi hanterar kistor).

Ett öppet samtal

Nu finns en unik möjlighet för oss alla att samtala om kyrkogårdens funktion, inte minst med unga människor, i ett samhälle där döden är på undantag. Låt oss ta den chansen. Jag skulle gärna föra fler sådana samtal på skolor och i andra sammanhang, inte minst med er som spelar Pokémon.

Olof Roos
kyrkoherde i Ås församling, Rödöns pastorat