Kyrkovaktmästare Sven i Näs plockar varor till riskgrupper: ”Det mest nyttiga jag gjort på 25 år tror jag!”

Det är kyrkvaktmästare Sven Olofsson i Näs som uttrycker sig så drastiskt. Han packar varor på ICA i Fåker så att 70plusare inte behöver utsätta sig för smittrisken vid besök i affären.

När Sven säger så syftar han på den känsla han får av att hjälpa andra i en svår tid. Han är en av många som runt om i vårt närområde hjälper till att plocka och packa varor, kör hem till, och lämnar ut varor till 70plusare som inte kan eller bör besöka affärer och utsätta sig för smittorisk.

Onsdag och fredag morgon har han plockat varor 5-6 timmar i veckan på ICA i Fåker tillsammans med flera andra sedan i mars i år. Onsdagar och fredagar, med start 08:00  plockas och packas varor för 70plusare här i Näs församling. Onsdagar är den klart mest hektiska dagen då upp till 6 personer packar 25-35 kundvagnar med varor. Varje vagn har en egen lista där kunderna angivit exakt vad som önskas med antal, förpackningsstorlek och dylikt. De anger också om ersättningsvara får väljas, om önskad vara är slut.

Kyrkvaktmästare Sven Olofsson plockar varor till 70plusare 2 förmiddagar i veckan på ICA Fåker.

Högt tryck på extrapriser
– Extraprisvarorna har högt tryck, berättar Marielle Valtersson som jobbar som färskvaruansvarig i butiken. Hon säger också att det brukar bli lite trångt i butiken direkt på morgonen måndag, onsdag och fredag när färskvarorna kommer och varuplockarna är igång och vill uppmana speciellt 70plusare att komma in efter elva då trängseln i butiken blivit klart mindre.

Svenska kyrkan tillsammans med Röda Korset har tagit ett stort ansvar i det här frivilliga arbetet. Sven känner också ett stort ansvar i plockarbetet:
– Jag kan ju inte bara ta närmaste plastlåda med vindruvor, jag måste ju kolla att det inte är några dåliga druvor i botten också, säger han och berättar att listorna de plockar efter är lite olika. T.ex. skriver en del: ett knippe bananer medan andra skriver: 5 bananer och det gäller att vara uppmärksam. Efter 10 plockade vagnar så kan det var lätt att blanda ihop Mjölk 1,5 l med 1 l mjölk 1,5%

En viktig kugge i det här maskineriet är Göran Isaksson, Hackås Taxi, som med sin buss kör ut varukassarna till alla 70plusare.
– Han har full koll på alla han kör hem varor till, säger Sven och nämner flera exempel på när Göran rättat honom när Sven plockat ”fel” vara till den och den.
– Han känner alla, så är det bara, säger Sven med respekt i rösten.

Göran Isaksson, Hackås taxi, är den som kör ut matkassarna till 70plusare i Näs och Hackås.

Fika som tack
När alla listor är plockade, inslagna i kassan, packade i påsar med markerade fryspåsar i frysen så bjuder ICA Fåker på fika till alla som hjälp till att packa. En trevlig stund uppskattad av alla.
– Men nu måste jag sticka bort till kyrkan och ringa, säger Sven när klockan närmar sig tio. Han jobbar alltså som kyrkvaktmästare i Näs kyrka och plockar varor på arbetstid, med välsignelse från sin arbetsgivare Brunflo pastorat, men nu måste han tillbaka till kyrkan för att ringa i kyrkklockorna för en avliden kyrkomedlem i Näs.