Foto: IKON/Alex Giacomino

Konfirmand 2023-2024

Du som är född 2009 eller börjar åttan har en unik chans att fördjupa dig i frågor som rör livet och tro.

Konfirmationstiden är en unik chans att fördjupa sig i frågor som rör livet och tro. Tillsammans med kompisar, nya och gamla, funderar och resonerar vi om allt mellan himmel och jord.

De som leder konfirmationen är präster, pedagoger, musiker och unga ledare från kyrkan, och de är nyfikna på dig och vad du funderar på. Inga frågor eller funderingar om tro eller livet är dumma eller konstiga, du kan fråga om vad du vill.

Om du vill veta mer kan du kontakta någon av våra konfirmandledare:

Föllinge
Else Marie Sivertsen 0645-71 54 26
Alsen och Offerdal
Calle Wahlström 0640-171 30
Aspås och Rödön
Kristina Eliasson 0640-171 10
Näskott
Therese Brendt 0640-171 25
Ås
Johannes Swahn-Paulsson 0640-171 40

Anmälan och information

Konfirmander 2023-2024 Ås

I Ås finns många unga människor och vi hoppas att de vill stärka banden till kyrkan högst upp i Ås. Att vara med i en konfagrupp är bra för det. Johannes Swahn Paulsson och Birgitta Lindgren är ledare. De tycker om ungdomar och ser till att frö av tro får fäste och växer i konfirmander. Undervisning varvas med sång, lek, skapande och läger.

Konfirmander 2023-2024 Näskott

Vi träffas i Näldens församlingshem en vardagskväll i veckan. Therese Brendt och Thomas Linnarsson är ledare. Undervisning om kristen tro varvas med lek, skapande, andakt, läger och gudstjänster. Det blir förstås fika och om ni har (o)tur kan Thomas dra ett nummer på sin luftgitarr :-)

Konfirmander 2023-2024 Föllingebygden

Vi har roligt på våra träffar. Vänskap, humor, lek och skapande varvas med undervisning om vår kristna tro. Ledarna heter Thomas Svedlund och Else-Marie Sivertsen. Om allt går som vi hoppas kommer vi att ha läger och trivselkvällar med konfirmander från Offerdal och Alsen. (Änge skola)Välkommen att vara med!

VANLIGA FRÅGOR OM KONFIRMATION

Måste man tro på Gud?
Vissa har en tro när de blir konfirmander, några kommer på att de tror under konfirmandtiden, andra att de inte gör det. Men alla får ta del av hur det är att leva som kristen.

Måste jag vara döpt för att vara konfirmand?
Nej, det behöver du inte. Är du inte döpt, döps du före konfirmationen. Konfirmation betyder bekräftelse. Bekräftelse av dopet.

Vad gör vi?
Konfirmationen består av tre delar:
Läsning: Vi funderar och pratar om livet och tron. Vi umgås, vi fikar.
Gudstjänster: Vi deltar på olika typer av gudstjänster.
Läger: Vi åker iväg, lär känna nya vänner och fördjupar oss lite extra.

Mina kompisar säger att ingen konfirmerar sig längre, är det så?
Nej, så är det inte. Förra året var det 35000 som konfirmerades i Svenska kyrkan. I församlingarna runt Storsjön var det cirka 260 konfirmander. De allra flesta tyckte att det var meningsfullt och roligt!

Några av våra konfirmandledare. Foto: Mikael Karlsson

Fr. vä. Thomas Linnarsson, Thomas Svedlund, Calle Wahlström, Therése Brendt, Else-Marie Sivertsen, Johannes Swahn Paulsson, Kristina Eliasson, Birgitta Lindgren.Mona Puttick saknas på bilden.

Konfirmation i Krokoms pastorat

Amy och Cornelia - Konfirmationen gav många svar

Konfirmationstiden är en unik chans att fördjupa sig i frågor som rör livet och tro. Tillsammans med kompisar, nya och gamla, kan du fundera och resonerar om allt mellan himmel och jord. – Jag älskade torsdagar när vi kom hit till kyrkan och bara var här - veckans höjdpunkt, säger Cornelia Bellman från Ås.

Konfirmation - andra möjligheter

Här finns information för dig som behöver extra stöd på något sätt. Även länkar till andra alternativ för konfirmation finns här.