Alltid beredd på att hjälpa!

I kris och katastrof

Bra att tänka på för att kunna vara stöd för drabbade

Kyrkan är förberedd på att vara krisstöd. Akutväskan finns utrustad och klar.

Akutväska

När krisen kommer akut, är det skönt att ha samlat och packat en väska med första hjälpen-material.

Frälsarkransen

Beredskapsplan

I utkastet till beredskapsplan finns råd och anvisningar för hur Svenska kyrkan i Krokom i nära samverkan med kommunens POSOM-grupp agerar vid akuta kris- och katastrofsituationer.

Första hjälpen

Försök inte trösta

Ord som ”det är inte så farligt” blir lätt till hån i en sorg. Hjälp den sörjande att sörja istället för att försöka trösta.

Var nära och var närvarande

Visa att du finns - att du ställer upp och att du deltar. Våga visa din egen sorg och bestörtning.

Lyssna aktivt

Det finns inga, aldrig så välmenade råd som hjälper. Men lyssna, ta in och bekräfta känslan. Var delaktig.

Sök gärna kroppskontakt

När du inget kan säga, räcker det långt med att hålla en hand eller kramas.

Var inte rädd för gråten

Det är kroppens eget sätt att uttrycka en stark känsla. Håller du tillbaka den stoppar du känslan, och den dyker upp senare - ibland efter många år.

Ge hjälp med orden

Fråga försiktigt hur det var, vad som hände, hur det kändes. Ett sätt att få ur sig något av sorgen är att klä den i ord. Samtidigt är det första steget till en bearbetning, som senare hjälper en vidare.

Svik inte

Se till att du finns tillgänglig. Lämna ditt telefonnummer och visa att du är beredd att fortsätta samtalet.

Kom igen

Ta ansvar för att höra efter hur det är. Om det inte går att träffas, skriv gärna ett litet kort ”Tack för samtalet senast. Jag tänker på Dig”. I och med att du skriver finns tanken där - i konkret form.

Var dig själv

Försök inte vara psykolog, läkare eller diakon - om du inte är det. Vi gömmer oss ofta bakom våra yrkesroller. Här är det bara medmänsklighet, medkänsla och inlevelseförmåga som gäller.

Personal/Anställda

Personal som jobbar i kyrkan och vill lyssna på dina önskemål.