Ett nådens år

Första söndagen i ännu ett kyrkoår. Vi får börja om!

Bakom oss ligger Allhelgonahelg och Domsöndag, som speglar livets och tidens slut. Nu får vi se framåt. Se hur det första ljuset tänds, hur det växer och blir starkare, hur vi ser fram emot det som kommer. Han som kommer. Nåden personifierad. Förlåtelsens och upprättelsens mästare. Vår mästare, vår vän och förebild. Det är första advent och Jesus rider in i Jerusalem på lånad åsna under jubel och Hosiannarop. Vi får jubla vi också och med en stämningsfull rysning ställa oss upp och sjunga vårt Hosianna. Glädjeropet i förväntan och förvissning, som faktiskt betyder Herre rädda oss!

Den nya chansen

Det finns år då glädjen i detta går förbi oss. År då besvikelserna varit för många, men rytmen finns där ändå. Han rider oupphörligen in. Den nya chansen. Det börjar om. Kanske kan det bära oss även om vi inte förmår känna något. Kanske är det just den trygghet vi behöver för att orka ett tag till. Det kända. Det finns också år då glädjen i detta förmår livet att återvända, då vi uppfattar ljuset och känner oss styrkta av hoppet. Då vi fylls av värme och förväntan. Inför det okända. Det vi har framför oss. Balansen mellan det kända och det okända. Tryggheten i upprepningen som får oss att våga möta livet.

Kristina Eliasson höll ihop musikgudstjänsten och talade om "mitt hjärtas längtan".
Kristina Eliasson har skrivit ner sina tankar om att börja ett nytt kyrkoår tillsammans. Foto: Thorsten Stjärnered

Det går att börja om

Ett nådens år! Smaka på det och förundras över vad det innebär. Vilken tröst och kraft det finns i orden.  Varje dag, varje ny morgon, här och nu och i evigheters evighet står löftet fast! Det går att börja om. Det är inte är för sent att göra gott och att få uppleva kärlek. Varje dag, varje ny morgon, här och nu och i evigheters evighet står löftet fast! Genom adventstidens och julens gudstjänster får vi låta musiken och orden öppna våra hjärtan. Vi får läsa julevangeliet i begrundan. Frågan kanske också då kommer: finns det plats också för andra i mitt hjärta?  I en julgemenskap eller i en julgåva till behövande? Möjligheterna är stora att fira jul genom att säga till varandra:

Du får plats här.

Välsignat advent och en god jul önskar jag dig!

Kristina Eliasson
församlingspräst Rödön och Aspås