Foto: Hanna Pettersson

Ny Askgravlund invigs i Rönnöfors

Onsdag 15 september 18.30 inviger kontraktsprost Håkan Toresson askgravlunden. Nu går det bra att boka gravsättning av askor i lunden. Läs om tillkomsten av askgravlunden.

Grinden

Jag är grinden. Den som går in genom mig ska bli räddad.

Johannes 10:9.

När askgravlunden anlades 2020 flyttades pargrinden av järn hit. Nya grindstolpar gjordes av Mikael Ekholm, f. 1967, Rönnöfors.
Tidigare var grinden en del av ett staket runt kyrkan. Den stod i slänten ner mot gamla vägen och ån, sett från kyrkans entré.
Grinden tillverkades 1936 av konstsmeden Otto Nordling, 1875-1954, Trångsviken.

IHS
Symbolen I H S är kyrklig medan hammaren, tången och städet knyter an till Rönnöfors järnbrukstid.
Grinden pryder nu askgravlunden och påminner om Jesu ord: ”Jag är grinden. Den som går in genom mig ska bli räddad.” Johannes 10:9.

Dessa personer samlades för att se askgravlunden i Rönnöfors och höra bakgrunden till dess tillkomst. Foto: Hanna Pettersson

Ny askgravlund i Rönnöfors

Vid tallarna på Rönnöfors kyrkogård har Rönnöforsborna nu fått sin önskade askgravlund. Calle Wahlström, församlingsherde berättar om pargrinden som blev en gravvård.