Foto: TeeFarm /Pixabay

Maträddarna

Maträddarna arbetar för att minska mängden matsvinn och öka den social hållbarheten i Kristianstad. Som medlem får du hämta en matkasse för 20 kr per tillfälle. Du kommer själv kunna påverka innehållet i matkassen.

Vem kan bli medlem?
Om du lever på försörjningsstöd, etableringsersättning, garantiersättning eller Migrationsverkets dagersättning är du automatiskt kvalificerad för ett medlemskap hos oss oavsett vilket belopp du får ut i ersättning.

Lever du på sjukersättning, sjukpenning, A-kassa, pension, föräldrapenning, aktivitetsersättning, aktivitetsstöd, har löneutmätning eller månadslön görs en individuell prövning av ekonomin. Vi utgår då ifrån kronofogdens förbehållsbelopp som ett maxbelopp som en gräns om du/din familj är berättigad medlemskap i maträddarna (vilket är 5 016 kronor för en ensamstående vuxen, 8 287 kronor för sammanlevande makar eller sambor efter att hyra, värme, el, hemförsäkring och fackföreningsavgift är betald. Dessutom ökas beloppet med 2 662 kronor för varje barn till och med 6 år och 3 064 kronor för varje barn 7 år eller äldre).
Du måste vara boende i Kristianstads kommun.

Så ansöker du om medlemskap:
Du ansöker om medlemskap via Skåne Stadsmission och kurator
Veronica Wennberg, 0732-329186,
veronica.wennberg@skanestadsmission.se
eller via Svenska Kyrkan i Kristianstad:
diakon Maria Einarsson, 044-7806409,
maria.einarsson@svenskakyrkkyrkan.se
eller diakon Ingela Ossiansson, 044-7806420
ingela.ossiansson@svenskakyrkan.se

Ta med följande för ansökan:
Giltig ID-handling.
Beslut/utbetalningsavi som styrker att du lever upp till kriterierna för medlemskap, exempelvis senaste utbetalning från Försäkringskassan, löneavi, pensionsavi, etc. samt uppgifter som styrker din hyra och övriga uppgifter.

Verksamheten:
Maträddarna finns på Utställningsvägen 18, Kristianstad.
Öppettider: tisdagar 13-15 och fredagar 10-12.

Ett varierat utbud från gång till gång.
Eftersom verksamhetens utbud bygger på donationer från livsmedelsbranschen är det svårt att förutse exakt vilket utbud som finns från gång till gång. Orsakerna till donationerna kan vara många, exempelvis felbeställningar eller överlager efter storhelger. Sortimentet består av produkter med till exempel mindre förpackningsskador eller kort datum.