Other languages with Google Translate

Use Google to automatically translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Prata med oss

Tips för dig i kris

När livet kraschar klarar du kanske inte längre att bära dina svårigheter och motgångar själv. Du måste ta hjälp. Samtidigt behöver du sträva efter att återfå din egen kraft för att gå vidare i livet. Här följer en lista med 14 tips.

1. Prata med en vän

Det allra mest smärtsamma kan vara svårt att berätta om också för en nära vän. Men om du väl vågar, är det troligt att din stora börda blir en liten aning lättare att bära.

2. Prata med ett proffs

En präst, diakon eller terapeut löser inte dina problem, men kan ställa de kloka frågor du behöver för att kunna ta ett steg vidare. Dessutom har de tystnadsplikt och du kan berätta om det allra mörkaste i ditt liv. De har också stor erfarenhet av samtal och tål att höra om det svåra du bär på.

Ett samtal med en präst eller diakon är alltid gratis.

2. Ring eller chatta med jourhavande präst

Om du behöver akut själavård kan du kontakta jourhavande präst, via telefon, mejl eller chatt. 

4. Hitta en promenadkompis

På en promenad med en vän eller bekant får du frisk luft, du får upplevelser av natur eller stad. Det kan du må bra av. Och så får du sällskap och tillfälle att prata, oavsett om det är småprat eller prat på djupet.

5. Träning ger energi

Träning kan vara motigt, men ger energi och du kan faktiskt få nya, kreativa tankar efter att ha tränat. Gå till ett gym eller gympapass, sparka fotboll, jogga, simma eller hitta en avskild plats i naturen där du kan träna rörelser.

6. Be en bön

Formulera dina ocensurerade tankar inför Gud. Eller be bara ”Gud hjälp mig!”.
På vår bönewebb kan du  skriva din egen bön eller tända ett virtuellt ljus.

7. Hämta kraft i kyrkan

Förutom samtalsstöd, kan du i kyrkan finna både lugn och ro och gemenskap. Du kan gå in i en nästan tom kyrkan för att be, tända ett ljus eller för att få stillhet. Du kan också delta i en stilla nattvardsmässa på kvällen. Om du vill ha gemenskap bjuder många församlingar in till sopplunch och andra samlingar.

8. Ta hjälp av socialtjänsten

Kommunernas socialtjänst ger stöd på olika sätt. Den som är utsatt för hot och våld i en nära relation kan få stöd. Socialtjänsten erbjuder också till exempel familjerådgivning, stöd vid missbruk och råd och stöd till familjer, och mycket mer. 

9. Kontakta vårdcentralen

Vårdcentralen kan till exempel hjälpa dig med samtal hos kurator eller psykolog, eller hjälp med missbruk. En läkare kan också bedöma om du behöver sjukskrivning.

10. Jobbet kan stötta dig

Problem i privatlivet kan ibland påverka hur vi fungerar på jobbet. Och problem på jobbet kan påverka oss när vi är hemma. Oavsett var problemen finns, så kan din arbetsgivare ha möjlighet att stötta dig.

Du kanske kan få samtalsstöd hos företagshälsovården. Om du har svårt att orka med på jobbet, kan du också fundera över om det gynnar dig att tala med en chef eller någon personalansvarig. Du kan få förståelse för din situation och kanske kan jobbet bistå med stöd.

11. Skriv om dina känslor och händelser

Att skriva om händelser och känslor är bra självterapi för många. Ibland kan det dessutom finnas skäl att skriva för att dokumentera ett händelseförlopp. Kanske är du med om kränkningar? Kanske behandlas du för en sjukdom? I framtiden kan det vara bra att kunna läsa om händelseförloppet i dina egna anteckningar.

12. Gör något roligt

Ibland kan det vara en tröst att lämna ifrån sig alla tankar på livssituationen och göra något helt annat. Även om du inte orkar skratta kan det vara en befrielse att titta på eller lyssna på något roligt som kanske kan få dig att le lite grann.

13. Ät och sov

Stora bekymmer kan påverka både aptiten och sömnen. Var medveten om det och försök att ta hand om dig själv, så att du får mat och vila.

14. Finn tröst i Bibeln

Den kanske mest kända av trösterika bibeltexter är psalm 23 i Psaltaren, en bok i Gamla testamentet. 

15. Ta fram en plan

Med hjälp av papper och penna kan du ibland tänka ut hur du ska ta nästa steg, till exempel formulera en plan, fatta ett svårt beslut eller hur du ska lösa ett problem. Du kan prova några enkla verktyg.

En psalm av David, psaltaren 23

Herren är min herde,
ingenting skall fattas mig.
Han för mig i vall på gröna ängar,

han låter mig vila vid lugna vatten.
Han ger mig ny kraft
och leder mig på rätta vägar,
sitt namn till ära.
Inte ens i den mörkaste dal
fruktar jag något ont,
ty du är med mig,
din käpp och din stav gör mig trygg.
Du dukar ett bord för mig
i mina fienders åsyn,
du smörjer mitt huvud med olja