Pilgrimsvandring

Svenska Gustafskyrkans Pilgrimsgrupp, Köpenhamn
Helgeands församlings Pilgrimsgrupp, Lund

En liten pilgrimsvandring till Grundtvigs grav i Køge, Danmark

Den stora danska teologen och psalmförfattaren ligger begravd inte så långt från Køge i ett naturskönt område. Vi planerar en vandring dit lördagen den 8 maj.

Samling:  kl 10.00 8 maj på Køge S-tåg station vid den södra utgången. S-tåg linje A går från Østerport station vid Gustafskyrkan kl. 09.09 och är framme kl. 10.00. S-toget har slutstation här.

Vi går en tur mot hamnen och sedan längs ån och ut i skog och mark mot Grundtvigs grav som ligger på en liten kyrkogård (Clara kyrkogård) några kilometer utanför Køge. Kyrkogården är stängd utom två dagar om året, men man kan titta in genom en grind. Vid kyrkogården får vi veta mer om Grundtvigs liv och betydelse.

Färden går genom vacker och varierande natur. Vi passerar Gammel Køgegaard där det eventuellt finns en kaffeservering (men inget är säkert i dessa Corona tider). Ta därför med fika och lunch, något att sitta på då vi rastar och kläder efter vädret. På tillbaka vägen från Grundtvigs grav går vi genom gamla Køge med korsvirkeshus och den ståtliga Sct. Nicolai kyrkan från 1324. Under vandringen gör vi stopp för pilgrimsbön och delande av tankar.

Hela vandringen blir cirka 6 kilometer. Vandringsledare är Ingrid och Kristoffer från Gustafskyrkan. Andakter leds av vår präst Thomas.

Vi räknar med att ta tåget mot Köpenhamn vid 14.30 - 15 tiden. Den som vill stanna och utforska mer av Køge kan förstås göra det; det finns bland annat en trevlig marknad på torget på lördagar.

Anmäl ditt deltagande till Thomas; thomas.stoor@svenskakyrkan.se.

Varmt välkomna med!

Vill du veta mera om pilgrimsvandring?

Intresset för att pilgrimsvandra är stort i Sverige och övriga Europa. Hundratusentals människor vallfärdar varje år till Santiago de Compostela och i Norden har Sankt Olavsvägarna fått status som europeisk kulturväg. Att vandra är ett sätt att vårda kropp och själ och lusten väcks ofta av nyfikenhet. Vad möter vi bortom vägkröken och inom oss själva?

En pilgrimsvandring präglas av pilgrimens sju nyckelord: enkelhet, långsamhet, tystnad, delande, frihet, andlighet och bekymmerslöshet.

Frågor? Kontakta gärna Thomas.stoor@svenskakyrkan.se, tel. 25 56 22 45,

Läs gärna mer om pilgrimsvägen Skåne Blekinge här

Läs gärna mer om Svenska Kyrkans arbete med pilgrimsvandringar här

Pilgrimsgruppen - en grupp med syfte att fördjupa sig i pilgrimskapets teologi och praktik. Vi träffas en torsdagskväll i månaden.