Foto: U.Karlsson

Mässhake - lila, den nya

Ett stort Tack till alla er som skänkt ett bidrag till en ny lila mässhake

Mässhake som går i "pension" Foto: U.Karlsson

Insamlingen är nu avslutad.  Ny mässhake togs i bruk 5 december 2021.

Den händer ibland att även kyrkliga textiler behöver ”gå i pension” efter lång och trogen tjänst. Så har det blivit för den vackra lila mässhaken från 1930 som vi använder i Gustafskyrkan (Mässhake är det plagg som prästen bär under nattvardsgudstjänsterna i kyrkan). Därför har församlingen under en tid gjort en insamling för inköp av en ny lila mässhake.

Den mässhake som vi nu köpt in är inte nytillverkad, utan kommer från den numera nedlagda Sjömanskyrkan i Rotterdam. Den är tillverkad 1961 av ateljé Licium i Sverige, handsydd, vävd och broderad med guldtråd. Framsidan pryds av ett Kristusmonogram i guld och baksidan av en bård av guld med elva röda och orange trianglar. Dessa kan tolkas olika; som segel på ett fartyg (Sjömanskyrkan), som en kungakrona (Adventstiden ”Se din konung kommer till dig”) eller en törnekrona (Fastetiden). Den passar alltså bra för de tider då den liturgiska färgen ska vara lila; Adventstiden och fastetiden.

På insidan av fodret står broderat ”Till Urban Norrfjärds minne 1961”. Urban Norrfjärd var son i kyrkoherdefamiljen i Rotterdam. Fadern hette Torsten Norrfjärd och var sjömanspräst och kyrkoherde i församlingen 1958-1960. Tyvärr var de tvungna att avbryta sin tjänstgöring i förtid då sonen Urban drabbades av akut leukemi. Något senare avled han 1961, åtta år gammal. Efter hans död stod följande att läsa i Sjömanskyrkans tidning ”Ute och hemma”, insänt av familjen:

Nya som tas i bruk den 5 dec 2021 Foto: U.Karlsson

”Vår lille pojke och vår lillebror Urban har lämnat oss. Hans liv blev kort, knappt åtta år, men han hann ändå med att både ge och själv erfara mycken glädje. Sina rikaste och lyckligaste år upplevde han i sjömanskyrkan i Rotterdam, och där fick han många goda vänner bland svenskt och danskt sjöfolk. Under sin sjukdomstid, som han bar med stor tapperhet, talade han ofta om sina vänner i Rotterdam och hur han gärna ville komma tillbaka dit. Och varje kväll intill sin sista bad han i sin aftonbön för ’vår sjömanskyrka i Rotterdam och alla sjömän på haven’. Vi är övertygade om att han nu ber samma bön inför Guds ansikte”.

Till minne av sonen Urban skänkte familjen den lila mässhaken till församlingen och den användes vid gudstjänsterna i sjömanskyrkans kapell i fastigheten på Parklaan 5. Mässhaken överlämnades personligen till församlingen sommaren 1961 och togs emot av dåvarande sjömanspräst Anders Blomstrand, som vikarierat som präst vid Svenska Gustafskyrkan vid olika tillfällen. Ytterligare en anknytning till Svenska Gustafsförsamlingen finns: en av de präster som tjänstgjorde i Rotterdam från 1921 var pastor Birger Forell, far till tidigare kyrkvärden i Gustafsförsamlingen, professor Urban Forell.

Kyrkorådet i Nederländerna är glada över att mässhaken nu får ”leva vidare” i en annan utlandskyrka. Eftersom fastetiden snart är slut kommer vänta med ”invigningen” till söndagen den 5 december. Då är ni alla varmt välkomna att se den för första gången ”i funktion” i högmässan!  Tusen tack till er alla som gjort detta möjligt! Vi gläder oss över att den får leva hos oss under många år framåt.

Thomas Stoor

kyrkoherde

VAD ÄR EN MÄSSHAKE:
En mässhake är det liturgiska plagg i textil som prästen använder vid högmässans firande i kyrkan. Den finns i olika färger beroende på vilken tid i kyrkoåret som vi befinner oss i. Under advent och fastetiden är mässhakens färg lila eller violett.

Läs mera om mässhakens historia: https://www.svenskakyrkan.se/kopenhamn/masshake-/messehagel