Musik i sommarkväll!

Nyhet Publicerad Ändrad

Hägerstens Ungdomskör besöker och sjunger i S:ta Birgittakykan kl.19 lördagen den 16 juni!

Vi får besök av Hägerstens Ungdomskör, även kallad HUK, den 16 juni för en rejäl konsert! Kom för att ta del av en skicklig och erfaren ungdomskör! Fri entré!

Visor av bl a Evert Taube och Olle Adolphson framförs med ledning av dirigent Kerstin Börjesson och pianist Peter Knudsen.

Hägerstens Ungdomskör

Hägerstens ungdomskör är en  ensemble som hör hemma i Svenska Kyrkan Hägersten, Stockholm, Sverige. Kören består av 30 medlemmar i åldern 18-30 år och är en del av den omfattande körverksamheten i denna församling. Många av körens medlemmar har funnits med i verksamheten i många år.

Kören  framträder  regelbundet, både i sin egen kyrka,  på turnéer, på tävlingar och i andra sammanhang. Kören har deltagit i flera körtävlingar med framgång. (Första pris i Mixed Choir vid körtävling vad Caleilla i Spanien 2012, Första pris i Mixed Choir vid körtävling i Fundao i Portugal 2014.) Vid tävling vid Riva del Garda i mars 2016 (Meeting Music) vann kören båda klasserna de deltog i samt även Grand Prix  - tävlingens bästa kör.

Repertoaren är bred med betoning på klassisk sakral musik och man sjunger med förkärlek musik av svenska tonsättare. Kören har just givit ut  sin första CD-inspelning  ”PACEM” som bl a innehåller  musik av Herbert Howells, Byrd och Stanford. Kören har vid ett flertal tillfällen samarbetat  med  jazzpianisten och kompositören Elise Einarsdotter  och kommer att medverka på en av hennes Cd-skivor som släpps inom kort, och då med körkompositioner av Elise.

Kerstin Börjeson
Kören leds utav dirigent Kerstin Börjeson som är utbildad på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon har studerat på den kyrkomusikaliska utbildningen och är även körpedagog. Hennes lärare i kördirigering har varit prof Eric Ericson och  prof Anders Eby. 1994 erhöll hon tjänsten som körledare och organist i Uppenbarelsekyrkan.

Kerstin Börjeson har drivit upp en stor och välrenommerad musikverksamhet i Uppenbarelsekyrkan, med barn – och ungdomskörer i olika åldrar. Dessutom är hon dirigent för Hägerstens Kammarkör  som hon startade 1995. Dessa körer bedriver en omfattande turné-  och konsertverksamhet. Hösten 2009 erhöll Kerstin Börjeson Sankta Ceciliapriset, en utmärkelse tilldelad från Stockholms Stift för en framstående och högkvalitativ musikverksamhet i Hägerstens församling.

Kerstin Börjeson anlitas som föreläsare och pedagog inom ämnet körmetodik och kördirigering, och  är sedan 2004 medlem i styrelsen för Föreningen Sveriges Körledare och för närvarande föreningens ordförande..

Varmt välkommen!

Klicka på bilden nedan för att komma vidare till körens egen Facebook-sida!