Dop

Dopfunt med varmt vatten
Foto: Anne-Lina Sandell Janner

Alla får döpas

Genom dopet får vi bära fram våra barn till Gud och de innesluts i Guds famn och blir hans barn. Detta är en stor glädje för släkt och vänner som ofta vill vara med vid dopet. Den som inte döpts som barn kan döpas som ung eller vuxen. Svenska kyrkan är det samfund i Sverige som döper flest ungdomar och vuxna.

Kyrkan välkomnar alla att döpas. När det gäller barn - både små barn och ungdomar - är det vårdnadshavarna som bestämmer. Om ni är två vårdnadshavare behöver ni vara överens om att barnet ska döpas. Det spelar ingen roll om ni, eller en av er,  tillhör Svenska kyrkan, något annat samfund eller en annan religion.

Det är vanligt vid dop är att ha faddrar. Dessa är vänner som med församlingen får ett särskilt ansvar att be för barnet. Att vara fadder är ett fint uppdrag. För att bli fadder skall man vara döpt.

Jesus sade: Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de. Lukas 18:16.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Observera att dop på söndagar sker i den ordinarie gudstjänsten.

Har du frågor kring beställning av dop?

Kontakta Nils Lindmark, kyrkoskrivare: 018-34 68 19
nils.lindmark@svenskakyrkan.se

Telefonnummer till expeditionen: 018-34 10 40.
Telefontider: Mån, ti, to, fre (kl. 10-12)