Foto: IKON

Begravning
Den kristna riten för att säga farväl och tacka för en människa är en gudstjänst. I begravningsgudstjänsten överlämnar vi den avlidna till Gud.
Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt för den som är bortgången. Den är också något att hämta kraft ur för den dödes anhöriga.

I gudstjänsten får vi tacka för vad en människa gett oss. Vi kan be om förlåtelse för det som inte blev som vi hoppades och ville i vår relation. Vi får be om försoning för det som brustit mellan oss.

Gudstjänstens djupaste ärende är överlämnandet av den som är död i Guds händer. Genom begravningsgudstjänsten visar vi också respekt för kroppen. Kroppen kan inte skiljas från människan. Vi lägger kroppen till vila, prästen lyser frid över den avlidne och överlåter honom/henne i Guds omsorg och kärlek.

Begravningen kan vara ett samlande begrepp för tiden från själaringning till minnesstund och uppföljning. Begravningens sammanhang sträcker sig från dödsbädden till avskedet vid graven.

Läs mer på Svenska kyrkans hemsida: https://www.svenskakyrkan.se/begravning

Gravsten uppifrån med dekorsten ovanpå med texten "Älskade mormor"

Begravning

När någon har avlidit behöver vi ta avsked. Avskedet är betydelsefullt, och det är viktigt att det blir rätt, både med tanke på anhöriga och den avlidne. Har den avlidne skriftligt eller muntligt uttryckt önskemål angående begravning eller gravsättning är det alltid de önskemålen som ska komma i första rummet.

Samtalsgrupp för dig i sorg

För dig som har mist en nära anhörig, anordnar Knivsta pastorat samtalsgrupper två gånger per år. Tillsammans kan vi stödja varandra.

En ensam rödhake sitter på en kvist i grå omgivning.

Du är inte ensam - diakoni, enskilt samtal och bikt

Svenska kyrkans sociala arbete kallas diakoni. Vi finns till för dig och dina tankar och funderingar. Det finns hopp, även när det är som mörkast. Här finns det alltid någon som vill lyssna. Svenska kyrkan finns till för att stödja dig.