Katarinasöndag-konfa 2018

Tid: en söndag i månaden (ca 5 timmar), preliminär start oktober 2017
Konfirmation: preliminärt första helgen i juni 2018
Läger: ca 5 dagar på Frustunaby utanför Gnesta, antingen under påsklovet (vecka 13) eller Kristi Himmelfärds-helgen (vecka 19)
Sista anmälningsdag: 29 sept 2017
Obs! Avser födelseår 2003 eller tidigare.

Varför har Katarina församling just nu de mest välbesökta gudstjänsterna i Svenska kyrkan? Och finns det något här som kan tala också till mig, som ung?

I det här konfirmandalternativet undersöker vi verkligen vad det är att vara kyrka – stämmer det att det inte främst är på egen hand som vi utvecklas och växer som människor, utan i gemenskap med andra? För 2000 år sen, när den kristna urkyrkan uppstod, vad var det som gjorde att man ville samlas kring en avrättad visionärs budskap? Och är det fortfarande relevant?

I Katarinasöndag-konfa ses vi en söndag i månaden och knyter an till antingen Katarinamässan kl 11 i stora katedralen vid Slussen, eller Allhelgonamässan kl 18 i lilla träkapellet vid Skanstull (start- och sluttid växlar alltså från söndag till söndag). Mässorna bygger på att anställda och frivilliga tillsammans skapar gudstjänsten, och konfirmandgruppen kommer regelbundet bli involverad (t.ex. hälsa välkommen, dela ut nattvard, läsa bibeltext eller bidra med sång). I varje träff ingår ett eget konfirmandpass med undervisningsansvarig präst/teolog, och att vi ansluter till Ung Söndag i Allhelgonakyrkan, där konfirmander och äldre ungdomar möts i olika aktiviteter (bak, sång, samtal mm). Ett antal tidigare konfirmander (s.k. Lotsar) följer er grupp kontinuerligt och blir era särskilda ledsagare.

På det här viset möter du som Katarinasöndag-konfirmand inte bara din egen grupp och oss som jobbar med konfirmander, utan även äldre ungdomar, våra präster, musiker och frivilliga – och framför allt det myller av människor som besöker gudstjänsterna i Katarina församling.

Med så många möten behöver vi också vara lite för oss själva en stund: därför åker vi (konfirmander, lotsar och vuxna ledare) på ca 5 dagars läger under våren. Vi bor på Frustunaby utanför Gnesta (nås med pendeltåg), en vacker om än lite sliten gård från 1700-talet invid en sjö och en gammal kyrka. Där lever vi tillsammans och delar ansvar för allt praktiskt medan vi samtalar, har andakter, sjunger, busar och badar (åtminstone fötterna!)

Konfirmandtiden avslutas första helgen i juni med konfirmation i Katarinamässan kl 11 – en festhögtid för hela församlingen! Men vår tid tillsammans kan fortsätta hur länge du vill: med Ung söndag, i samtalsgrupperna Livsstegen för unga och UTKIK (församlingens årliga musikteaterprojekt) eller helt enkelt som lots till nästa års Katarinasöndag-konfirmander!

Välkommen som konfirmand i Katarina!

Anmälan till konfirmation

Kontakt: Johanna Olofsson, församlingspedagog, johanna.olofsson@svenskakyrkan.se, 08-743 68 80.