Foto: Kyrknytt

Några ord om kärlek

Corona-vardagen ställer nya krav på våra relationer, på gott och ont. Hos Svenska kyrkan finns både hjälp och inspiration.

Går ni i bröllopstankar?

På Alla hjärtans dag den 14 februari klockan 15.00 fylls Domkyrkan av bröllopsinspiration. Då kan alla giftaslystna lyssna till olika förslag på bröllops­musik och kärlekslyrik och få reda på mer om hur en vigsel går till.

Kyrkan är också prydd med blomsterdekorationer som lyser upp kyrkorummet och alla besökare bjuds på snittar och bubbel. Präst och musiker finns på plats för att svara på frågor och ge råd och tips.

Observera att det utifrån pandemin är osäkert hur ett arrangemang som detta kan komma att genomföras. Håll dig uppdaterad på: https://www.svenskakyrkan.se/karlstadspastorat eller din församlings webbplats.

Drop in-vigsel

Att gifta sig via Drop in-vigsel är ett spontant sätt att bekräfta kärleken och under pandemin arrangeras extra många drop-in vigslar i hela Karlstads stift.

Kyrkorna ordnar präst, lokal, musik och vittnen. Det enda ni som par behöver tänka på är att beställa hindersprövning från Skatteverket i god tid, ta med den godkända hindersprövningen samt legitimationer och ringar till kyrkan.

Kontakta församlingen på den ort där du vill gifta dig och hör dig för om datum.

Tips! Vårda kärleken och lusten

Vi bad Kyrkans familjerådgivning dela med sig av sina bästa tips på hur man får kärleksrelationen att hålla.

1. Ge tid och utrymme för kärleksrelationen
  2. Hitta en god balans mellan utrymmen för individen, paret och familjen.
  3. Ha roligt tillsammans.
  4. Öva på att vara flexibel.
  5. Visa tålamod, generositet och tolerans.
  6. Se och ge uppmärksamhet åt det positiva.
  7. Kommunicera: tala med varandra och var tydliga med känslor och behov.
  8. Ge plats åt sensualitet och sexualitet på bådas villkor.
  9. Försök lösa konflikter med kompromisser.
  10.  Ha möjlighet till avlastning.
  11.  Ta gemensamt ansvar för vardagsarbetet.
  12.  Prioritera tillsammans vad som är viktigast.

Mer friskvård

Kyrkans familjerådgivning erbjuder regelbundet friskvårdskurser för par – PREP.

Du kan även boka tid för samtal där ni i lugn och ro får tala med varandra om det som känns svårt och tillsammans med familjerådgivare finna vägar till förändring.

Ring eller Mejla:
karlstad.familjeradgivningen@svenskakyrkan.se

Behöver du prata enskilt kontakta:

SamtalsAkuten
054-540 11 00, samtalsakuten@karlstad.se

Krismottagning för män
054-540 11 10, krismottagningenforman@karlstad.se

Läs mer på: www.svenskakyrkan.se/karlstadsstift/prep--friskvard-for-par

Obs! Samtliga med stängt/begränsad bemanning dagarna runt jul och nyårshelgen.

Hur Ändringar i programmet kan komma att ske och att man får se på https://www.svenskakyrkan.se/karlstadspastorat för senaste information.