Kapitel 15
Berättelsen om när Jesus går på vatten, 15:22-27, är i Matteus dessutom kompletterad med berättelsen om när Petrus går på vatten, 15:28-33, ett särstoff som bara finns hos Matteus. Matteus har över huvud taget en tendens att på ett speciellt sätt lyfta fram just Petrus. Petrus ord i vers 30 känns nästan som hämtade ur fornkyrkans liturgi: ”Herre, hjälp mig!”. Jesu ord i vers 27, ”Lugn, det är jag” anspelar tydligt på gudsnamnet, JAG ÄR. Berättelsen mynnar dessutom ut i en trosbekännelse: ”Du måste vara Guds son” (vers 33). Vi får inte missa symboliken i texten: vatten symboliserade ofta kaos på denna tid. Redan i Första Moseboken stöter vi på kaosvattnet, som Gud delar på. Här visar Jesus att han bemästrar kaos, och kan gå på vatten. Om vi tvivlat fram tills denna punkt finns nu ingen återvändo: detta är en profet som är större än Elisa, och som övervinner kaos. Han måste vara Guds son. Ja, han är Guds son.
”Sedan kom fariséer och skriftlärda från Jerusalem fram till Jesus och sade…”. Observera betoningen på Jerusalem här: fariseismen var inte spridd i Galileen, som Jesus och hans lärjungar kom ifrån. Det finns över huvud taget en spänning mellan stad – landsbygd i evangelierna, som vi ofta missar. Galileen och Nasaret låg i norra Israel, långt från staden Jerusalem, och hade halvdåligt rykte. ”Kan något gott komma från Nasaret?” frågas i Johannesevangeliet (1:46), och det verkar närmast ha varit ett ordspråk. Men den som kan sin kyrkohistoria vet att det är i periferin det spännande sker. Bogen, Billingsudde och Börtan är betydligt mer intressanta än Uppsala, Rom och Jerusalem.
Den tempelgåva (korban) som diskuteras i texten bestod i en betalning av två drachmer per vuxen och år.
Fariséerna lät budord som i Gamla testamentet enbart avsåg präster gälla för alla. Alla skulle enligt fariséerna leva som om de var präster, varje sovrum och varje kök skulle vara ett tempel. Hillel och Shammai, två ledande rabbiner som nästan var samtida med Jesus, delade fariséernas strävan att göra Israel till ”ett folk av präster”. Och det är detta som står på spel här, eftersom Jesus menar att folket INTE behöver följa dessa regler.
I kapitel 15:21-28 möter oss en nyckeltext i Matteus. Efter samtalet om rent och orent, väljer Jesus att fara till Tyros och Sidon, platser som representerar hedendom (jfr Matt 11:21 ff) och som associeras med avgudadyrkan. Ja, den onda drottning Isebel kom från Sidon (1 Kung 16:31-33).
Och då kommer en kananeisk kvinna fram till honom. Kananeerna var det folkslag mot vilket Israels folk slogs och krigade, Gamla testamentet igenom. Och denna kvinna, av alla människor, ser vem Jesus är och kommer fram till Jesus och säger ”Herre, Davids son, förbarma dig över mig!” Här börjar ett tema som kommer att bli allt tydligare ju längre evangeliet skrider: de som borde förstå vem Jesus är, gör det inte. Men de som inte borde förstå vem Jesus är – som denna kananeiska kvinna från Sidon – hon ser minsann vem Jesus är: Davids son, Kungen. Men Jesus är ju sänd till judarna, inte till hedningarna, vilket Jesus också poängterar genom att jämföra folket i Sidon med herrelösa hundar. De herrelösa hundarna livnärde sig på matrester eller till och med på sin egen spya. Men kvinnan tar bilden av hundarna, men tolkar dem som tamhundar: och tamhundarna fick ju sin mat genom att äta det som faller från bordet. Kvinnan vinner på så sätt diskussionen med Jesus, och blir på så sätt den enda person i evangelierna som vinner en ordduell med Jesus. Kan vi rentav tänka oss att Jesus skrattade belåtet när han gick därifrån?