Foto: Magnus Aronson

Lär mer

Är du nyfiken på Svenska kyrkans tro, liv och tradition? Här hittar du material för dig som vill veta lite mer.

Bibelguide: Matteusevangeliet

Här hittar du biskop Sören Dalevis guide till Matteusevangeliet. Det ger dig stöd till läsning av evangeliet, antingen om du läser ensam eller i en bibelstudiegrupp. Guiden är uppdelad i sju träffar och en introduktion.

Pedagogiska rummet

Ett digitalt samtalsrum i gränslandet mellan pedagogik, teologi, didaktik och religionsmöten.

Podden Människa bland människor

I podden Människa bland människor möter biskop Sören Dalevi personer han av någon anledning är lite extra nyfiken på. Prenumerera gärna på podden i din podcastapp så missar du inget avsnitt.

Nyfiken i en strut

Varför firar vi påsk? Biskop Sören svarar på frågor om påskevangeliet. Nyfiken i en strut heter podcasten där biskop Sören Dalevi får svara på frågor som berör allt från Gud, livet, döden och kärlek till förlåtelse.

Han hette inte Luther

År 1517 spikade Martin Luther upp 95 teser på en kyrkdörr i Wittenberg. Det blev starten på det vi idag kallar reformationen. Vad är kärnan i reformationen och vad kan vi lära av den idag? Boken Han hette inte Luther är biskop Sören Dalevis sätt att på ett lättillgängligt sätt ge en introduktion till Martin Luther och reformationen. Här hittar du boken, och en hel del extramaterial. Läs, lyssna och titta!

Biskop Sörens krönikor

Sören Dalevi skriver krönikor i Nya Wermlands-Tidningen en gång i månaden.

Ta mig till krönikorna

Kyrknytt

Kyrknytt är en tidning om livsfrågor och kristen tro från Svenska kyrkan i Karlstads stift och går ut alla hushåll i stiftet. Här kan du läsa artiklar från Kyrknytt digitalt.

Bild på Korsväg 4 2023

Tidskriften Korsväg

Korsvägs uppgift är att stimulera teologisk reflektion över kristen tro, kyrkans identitet och kyrkans uppgifter som kristen församling.

Sören Dalevi om de synoptiska evangelierna