Kyrknytt, tema livsnycklar

När jag och illustratören Marcus-Gunnar Pettersson gjorde Barnens Bästa Bibel var en sak klar från början: vi skulle inte rädas de svåra texterna. Som den danske teologen Sören Kierkegaard konstaterade en gång: ”Ty vad är väl det förflutna värt, om det inte kan bli något när­varande?” Alltså: Vad spelar det för roll om Jesus föddes för 2000 år sedan, om det inte spelar någon roll i mitt eget liv?

För mig var Kierkegaards ord vägledande i arbetet med Barnens Bästa Bibel. Därför uppmuntrade jag Marcus-Gunnar att blanda nutid, medeltid och antik dåtid i bilderna. För många av de teman som finns i Bibeln är i högsta grad levande inte bara i historien, utan också i dag, och det är viktigt att vi hjälper barn att se det.

Sören Dalevi, biskop i Karlstads stift Foto: Öyvind Lund

Krig, flykt och exil – som är ett återkommande tema i Bibeln – är till exempel något som barn känner till även i dag. För att säga det med Astrid Lindgrens ord: ”Barn måste få veta att livet också rymmer både sorg och ondska och nöd, att livet inte bara är ett litet glättigt ställe”.

Barn och unga har rätt till livtolkande texter, och det är viktigt att vi vuxna ger dem möjligheten att tolka sina liv. Det är extra viktigt i en tid som blivit galen på ett sätt som få av oss kunde förutse ens för några år sedan. Viktigast av allt: Bibeln har dessutom ett budskap om hopp, till skillnad från så många andra berättelser i vår samtid.

Biskop Sören Dalevi

Aktuellt just nu

Kyrkan som trygghetspunkt

Svenska kyrkan är en trygg plats där många finner tröst eller stöd i krisen ur ett andligt eller existentiellt perspektiv. Men kyrkans byggnader kan också vara en trygghetspunkt i praktisk bemärkelse, en plats att gå till i krisläge för att hämta vatten, värma sig och ladda mobilen.

Bryt en tradition

Tvångsäktenskap, könsstympning och andra övergrepp krossar drömmar och slår sönder liv. Det är hög tid att bryta skadliga traditioner. Var med Act Svenska kyrkan i kampen för allas rätt till ett värdigt liv!

Mittgången i en fullsatt kyrka. Längst fram står en kyrkokör i julkläder mellan två julgranar och sjunger.

Välkommen i jul

I en orolig tid får vi fira julens mirakel tillsammans. Kyrkan är öppen och du är välkommen, precis som du är.

Artiklar

– Men...! Han dör ju!

Förstaklassarna flämtar förskräckta till när de vänder blad och ser Abel livlös på marken. Intill ligger en blodig spade och Kain böjer sig ner över sin bror. Bibelberättelsen hjälper stiftspedagogen Kristina Stolare och läraren Petra Nävehed att prata om hur man kan hantera ilska utan att slåss.

Julgransfrukt och Jesusklappar

De flesta av oss vet att vi firar jul för att fira Jesu födelse i stallet i Betlehem. Men varför i hela friden tar vi svenskar in en julgran när det närmar sig jul? Vad har granen med Jesusbarnet att göra?

Polly vill stoppa barnäktenskapen

Nästan var fjärde indisk flicka gifts bort som barn. Men det går åt rätt håll, bland annat tack vare människor som Polly Mondal.

En blir glad av att hjälpa till

Varför arbetar så många utan betalning, när andra klagar på låg lön och dåliga villkor? Alla föreningar är beroende av medlemmar som jobbar helt utan lön. Svenska kyrkan är inget undantag.

Han fick hjälp att leva livet i må bra-zonen

Bättre sömn och färre kilon. Men framför allt: En djupare känsla av mening. Genom Livsstilsverktyget fick Håkan Nilsson hjälp att koppla kroppshälsan till de existentiella frågorna.

Mental träning för föräldrar

Therese Jonsson var trött och sliten i post-covid och hade dåligt samvete för att inte riktigt räcka till hemma. Då såg hon att församlingen i Skåre utanför Karlstad erbjöd ”Mental träning för föräldrar”.

Nye domprosten Dan

Dan Fredriksson tvärvänder vid kaffeautomaten. Det blir inget skrivbordsmöte.

Mer Kyrknytt

Utgivna nummer av Kyrknytt

Du kan läsa tidningen i sin helhet och fler utgivna nummer på Karlstads pastorats webbplats.

Mer digitalt innehåll från Kyrknytt

För dig som vill hitta mer digitalt innehåll från tidigare nummer av Kyrknytt.