Kyrknytt, tema livsförändring

De finns i alla samhällen, i all världens kulturer och de utmärker allt mänskligt liv. De är helt enkelt en naturlig del av att vara människa. Jag talar om det som man ibland brukar kalla för ”övergångsriter”, och som markerar en persons övergång från ett stadium i livet till ett annat.

Dopet, vigseln och begravningen är tre sådana typiska övergångsritualer. Men eftersom mänskligt liv hela tiden utvecklas, uppstår med jämna mellanrum nya riter för att markera förändring. En sådan är studenten, som allt tydligare blivit en övergångsrit i Sverige. En annan är pensionen. Ett sådant skede brukar i normalfallet markeras på något sätt, med en ritual som sedan följs av att man äter ihop, oavsett om det handlar om glädje eller sorg.

Sören Dalevi, biskop i Karlstads stift Foto: Öyvind Lund

Som präst har jag hållit i många dop, konfirmationer, vig­slar och begravningar, och jag har därför slagits av hur viktiga dessa övergångsritualer är för oss som människor. Det är vid dessa avgörande skeenden som vi ofta säger de viktiga orden och gör de viktiga upplevelserna tillsammans. Det är tillfällen när tiden liksom förtätas, där livet blir närvarande på ett speciellt sätt. Tillfällen vi därför ska ta på allvar.

Biskop Sören Dalevi

Kommande event

Flera armar uppsträckta mot taket.

Fira dansmässa under pingst

Kom och prova att dansa en gudstjänst den 6 juni i Karlstads domkyrka! Åtta musiker med koppling till Wermland Opera står för musiken när vi med enkla steg rör oss tillsammans genom mässan.

Artiklar

De kom för kärlekens skull

Det hela är enkelt, spontant och gärna lite hemligt. En del kommer tillsammans med vänner och familj, andra alldeles själva. I jeans och vinterskor, med spets och diamanter. Det är drop-in-vigsel i Karlstads domkyrka.

Så tog de sin egen väg ut ur missbruket

Finns det en exakt punkt i tillvaron som vi kan peka på och säga: ”Då! Den dagen ändrades mitt liv”?

Planera så att du kan längta

Hockeylegendaren Håkan Loobs telefon ringer inte så ofta numera. Han gick i pension för knappt ett år sedan efter att ha trappat ned under några år. Snart är han 62 och jobbar bara varannan torsdag som TV-expert – och bara under säsongen. Helt enligt plan.

Mer tid för frid

Harald Cohén har varit domprost i åtta år – mäktigast i stiftet bredvid biskopen. Övergången från ett inflytelserikt och intressant yrkesliv till en tillvaro som pensionär närmar sig.

Full fart i tyst trädgård

Efter ett långt yrkesliv som präst har Inger Brandel öppnat både ekologiskt helgcafé och en tyst trädgård hemma i Östanås utanför Molkom.

Gudsfröet inom oss – därför firar vi pingst

Det är något oavslutat över påsken… Jesus har dött på långfredagen, uppstått på påskdagen och farit upp till himmelen på Kristi Himmelsfärdsdag. Men sen då?

Fred utan vapen och våld

– Vissa förknippar ickevåld med passivitet, men ickevåld är att göra något aktivt mot orättvisor eller konflikter utan att använda våld. Det handlar inte bara om att protestera, utan också om att vara med och bygga den värld och det samhälle man vill leva i, säger Anna Wikman.

Mer Kyrknytt

Utgivna nummer av Kyrknytt

Du kan läsa tidningen i sin helhet och fler utgivna nummer på Karlstads pastorats webbplats.

Mer digitalt innehåll från Kyrknytt

För dig som vill hitta mer digitalt innehåll från tidigare nummer av Kyrknytt.