Foto: Jocke Lagerkrantz

Det blev bra i alla fall

När Fredrika Thors och Tobias Birgersson säger ja till varandra i Hammarö kyrka en regnig sensommardag är det inte början till att bilda familj utan fortsättningen för ett par som redan levt med varandra i mer än tio år.  – Vi vill bekräfta för oss själva att vi väljer varandra på riktigt. Att gifta sig är som att säga ”jag vill leva med dig hela mitt liv”. Det stärker familjekänslan, säger Fredrika.

Fredrika och Tobias kommer från Malung och reste 2010 till Grekland för att förlova sig. Där och då bestämde de också att komma tillbaka och gifta sig efter tio år. I mellantiden har familjen vuxit och består i dag av parets tre barn plus Fredrikas dotter från ett tidigare förhållande.

– Vi har klarat av barnafödande och husbygge under de här åren och nu ville vi fullborda resan med familjen, säger Tobias.

Föresatsen att gifta sig i Grekland stod fast och i början av 2019 började planerna bli detaljerade.

– Genom Svenska kyrkan fick vi kontakt med en bröllopskoordinator som kunde hjälpa oss med att ordna bröllopet på stranden och allt annat praktiskt, berättar Fredrika.

Det var en viktig tanke att inte gifta sig hemmavid.

– Vi ville samla familjen och rå om dem under några dagar i samband med bröllopet, förklarar Tobias, vilket betydde att boendet gärna skulle vara samlat för de som skulle vara med.

Men pandemin kom emellan och plötsligt blev allt väldigt osäkert.

– Vi avvaktade först men i april tog vi beslutet att gifta oss här hemma.

Att ställa in var inte ett alternativ.

– Det var viktigt att våra föräldrar kun­de vara med och de börjar bli gamla, några är dessutom i riskgrupp så det kändes inte som om vi ville vänta, säger Fredrika.

Fortfarande gällde ändå att resa hemifrån och vara någonstans där man kunde umgås under flera dagar.

– Vi letade efter platser som inte var mer än två timmars resa från Malung. Jag har bott i Karlstad i ett och ett halvt år och trivdes jättebra och sedan har vi varit här många gånger, säger Fredrika.

Via gamla vänner fick hon tipset om Möruddens camping.

– Dels fanns det boendet vi sökte med jättefin utsikt över vattnet. Och då jag sökte på närmast liggande kyrka och fick upp Hammarö kyrka tårades ögonen, för jag tyckte kyrkan och platsen var så fin!

Man kan anta att samma pandemi som hindrade parets bröllop i Grekland samtidigt gav möjlighet att boka bröllopet i Hammarö kyrka; kyrkan är populär för bröllop och normalt sett fullbokad under sommar och tidig höst. Men då pandemin bröt ut om-  eller avbokade många, precis som för landet som helhet minskade antalet bokningar perioden mars till augusti med en tredjedel.

Kanske blir bröllopet mer traditionellt i Hammarö kyrka än vad det blivit på en strand i Grekland, bruden har till exempel fått tänka om vad gäller klänning och frisyr.

– Till stranden i Kreta hade jag tänkt något väldigt löst och böljande och likaså en frisyr som fungerade även om det blåste, men nu åkte jag istället till bröllopsbutiken i Årjäng för att hitta den klänning jag ville ha.

Resultatet har blivit en praktfull och stilren långklänning med lite släp och över den en skir spetsponcho som förljuvar helhetsintrycket. Håret är uppsatt med blommor och lockarna är arrangerade så att det ser högtidligt men ändå avspänt ut när Fredrika tågar in till altaret vid pappas Ingemars arm, också det uttänkt för att understryka familjesammanhållningen.

Kanske skulle brudens syskon, Linnea och Samuel Thors ha sjungit för brudparet även på Kretas strand men man kan förmoda att akustiken är överlägsen när texterna om den stora kärleken till livskamraten klingar i kyrkorummet.

Känslan blir också en perfekt blandning av högtid, gemenskap och hemtrevlighet när kyrkoherde Regina Piscator ber brudparet säga ja och lova varandra evig tro, medan yngste sonen Leon hoppar omkring i altargången på tvååringsvis. Och eftersom bröllopet livestreamas kan vännerna runt om i landet också delta i festligheterna.

– Planen har hela tiden varit att ha en särskild fest i Malung för vänner men den blir lite uppskjuten, nu har vi bestämt den till Kristi Himmelfärdshelgen 2021, berättar Fredrika.

Trots regnet klarar följet av att samlas en kort stund utanför kyrkan för att blåsa de sedvanliga såpbubblorna över brudparet – inte helt oväntat verkar det vara en av höjdpunkterna under dagen för parets tre söner. Regn i brudkronan lär dessutom betyda ett långt och lyckligt äktenskap, så sällskapet får trösta sig med det då de efter vigseln tågar ner till hamnen för att åka båt över till Karlstads inre hamn där bröllopsmiddag på restaurang Pinchos väntar. Efter maten återvänder så sällskapet till campingen, där ett partytält rests för att ge umgängesmöjlighet i ”dagarna tre”.

För en utomstående kändes det här bröllopet väldigt gemytligt och kärleksfullt – men om man i tio års tid tänkt sig att stå på en strand på Kreta och istället hamnar en regnig eftermiddag i Hammarö kyrka, är det inte en besvikelse?

– Ja, till en början var det en stor sorg och allt kändes hopplöst och vi tappade helt sugen, medger Fredrika.

– Men sen fokuserade vi på vad som var viktig för oss och det var att få samla hela familjen till ett tredagars bröllop. Och ju fler lösningar vi hittade för att kunna genomföra det i Sverige, desto bättre kändes det.

Den känslan sitter i även då frågan ställs en tid efter bröllopet.

– Vi är riktigt nöjda med hur allt blev, det kommer verkligen att vara ett minne för livet, precis som vi önskade!

Text Cecilia af Jochnick

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.