Foto: Jocke Lagercrantz

De skapar plats för hållbara liv

En hållbar plats med ­annan värde­grund än konsumtionssamhällets, det är vad Johan Erle och de andra i Sunne­mo Ekoby vill skapa tillsammans.

Det var i slutet av 2017 som Johan Erle köpte Sunnemo Gård, 67 hektar mark med skog och öppna ängar. Syftet var att starta en ekoby och han hade letat ett tag efter den perfekta platsen.

– Att det blev just Sunnemo är för att marken här aldrig varit besprutad, här finns inga konventionella jordbruk. Så marken och vattnet är fritt från kemikalier, vilket tyvärr är väldigt ovanligt nu för tiden.

I dag är det tolv personer som bor på gården året om och cirka tjugo personer under sommaren.

– Många vill bo lugnt, så de bor här och pendlar till Hagfors eller Munkfors för att jobba. Övriga jobbar fem timmar om dagen på gården mot mat och husrum, vilket även de som bor här över sommaren gör.

Miriam Jörgensen från Danmark har bott i ekobyn i ett och ett halvt år och är ansvarig för permakulturodlingen, en form av hållbar odling. Hon visar oss runt i trädgården.

Johan Erle och Miriam Jörgensen visar Kyrknytts utsända runt i Sunnemo Ekoby. Gårdens hus är byggda så hållbart som möjligt och i växthuset samsas bland annat jordgubbar, tomater och kemikaliefri tobak för eget bruk. Guidningen avslutas på verandan med en drink på avokado och maskrosblad. Foto: Jocke Lagercrantz

– Här sår vi exempelvis höga bönor längst in i en cirkel och de fixerar kväve. Utanför har vi en ring med majs, vilket är en kvävekrävande växt. Därefter kommer bondbönor som fixerar kväve och utanför dem odlar vi squash, som är kvävekrävande. Det handlar om att skapa bra förutsättningar där de olika växterna gynnar varandra.

Miriam berättar vidare om bokashi, vilket är ett sätt att kompostera och skapa bra matjord genom att gräva hål i marken på olika ställen och fylla med matavfall. Hon demon­strerar även fördelarna med täckodling som bevarar fuktigheten i jorden.

– Det handlar också om att skapa ett bra mikroklimat. Genom att bygga det stora vedskjulet där det står och parkera den stora bussen där den står så stänger vi ute de kalla vindarna och höjer temperaturen vid odlingarna här med tre till fyra grader, berättar hon.

Vi kommer fram till huvudbyggnaden där gårdens höns går utanför och pickar. På baksidan av huset öppnar fälten vackert upp sig och längre ner glittrar solens strålar i sjön.

– Där badar vi ofta, säger Johan samtidigt som han bjuder oss på en drink gjord på bland annat avokado och maskrosblad.

Tanken är att skapa en egen ekonomi så småningom, som ekobyn kan gå runt på. Det finns planer på att bygga både ett eget bryggeri och ett café.

– Det kommer att ge en del inkomst. Sedan har vi ju grönsaker vi kan sälja och vissa av husen hyr vi ut, berättar Johan.

Visionen är att skapa en ekoby med innovativa lösningar för både boende, energi och odling.

– Ekologiska odlingar har vi redan, men tanken är de ska bli större. När det gäller energi vill vi främst satsa på solceller och ved från den egna skogen. Och husen vi bygger vill vi bygga så hållbart som möjligt, på olika innovativa sätt.

Ett exempel på det är trädkojan som Peter Stålnacke bygger. En pampig sådan, högt över marken. Peter är byggansvarig på gården och en av de som bott här längst, sedan 2018.

Trädkojan som Peter Stålnacke bygger. En pampig sådan, högt över marken. Foto: Jocke Lagercrantz

– När jag kom hit hade jag en dröm om att bygga ett hem högt upp i träden och när jag såg den här platsen visste jag direkt att det var här jag ville bygga, berättar han.

Han har designat huset själv och använder bara hållbara material. Isolerar huset gör han med industrihampa, eftersom han vill kunna bo här även på vintern.

– Det har tagit lite tid men det är ingen stress. Jag bygger när jag känner för det, så att det inte ska kännas som en press på något vis utan bara vara roligt.

De som inte vill bygga sitt eget hem bor i de olika små husen runt på om gården samt i tält.

– Och i den stora bussen finns åtta sängplatser till dem som bor här över sommaren, berättar Miriam.

En annan aspekt på hållbarhet som Johan är mycket engagerad i är att bygga ett hållbart toalettavfallssystem på gården.

– I dag är det ju brist på fosfor på åkrarna men samtidigt för mycket fosfor i vattendragen, något som dagens ohållbara avloppssystem bidragit till.

Johan vill därför testa att bygga ett system där avloppsvattnet inte blandas med gråvatten, utan istället fermenteras och sedan används som gödsel.

– Ett kilo morötter ska ge gödning till ett kilo nya morötter – det är ett hållbart kretslopp.

Ekobyn är öppen för alla som skulle vilja komma och bo, både för kortare eller längre tid.

– Det spelar ingen roll vilken nationalitet, kultur, religion eller ålder man har. Alla är välkomna, understryker Johan.

Förutom miljöaspekten lockas många av den sociala delen och att inte behöva jobba åtta timmar om dagen, som normen är.

– Här jobbar vi fem timmar om dagen med sådant vi är intresserade av, sedan hjälps vi åt med mat och städning. Det innebär också mer tid över för fritid, dans, spiritualitet och annat vi vill göra. Som att exempelvis fundera över meningen med livet.

Text Sarah Daleke

Bild Jocke Lagercrantz