Bussturen där tro möter tro

En busstur med fyra stopp visar på ett par timmar några av Karlstads moskéer, tempel och kyrkor. – Det mångreligiösa samhälle vissa längtar efter och andra är rädda för är redan här! Och det utan att Karlstad går under, säger prästen Hans Kvarnström.

Som ansvarig för Karlstads stifts arbete med religionsdialog och en av samordnarna för nätverket ”Tro möter tro i Karlstad så att solen kan lysa klarare” fungerar han som religionsbussens guide.

Efter en provtur i våras är det nu dags för en ytterligare guidning den 8 december.

En guidning som, liksom förra gången, sker i samverkan med Karlstads kommun, Landstinget i Värmland och polisen.

– Vi trossamfund samverkar på olika sätt och gör turen för att visa att integration också har att göra med tro, religion och existentiella frågor.

I våras rullade den så gott som fullsatta bussen först till Domkyrkan, därefter via den judiska kyrkogården på Rud till Shia- och Sunnimoskeéerna på Kronoparken. Som avslutning bjöds fika i buddhisttemplet Buddharama tempel på Kvarnberget.

Netnapha Bunming som tillsammans med munken Pra Tanong välkomnade in i lokalen berättade att templet är en mötesplats för att byta erfarenheter och bringa harmoni och balans i livet. Munkarna har sina platser bredvid altaret och dit går den troende för att få höra Buddhas ord och lära.

Under varje stopp bidrog frågestunder till att gränserna mellan gäster och värd löstes upp och det blev möjligt att ställa de där frågorna som många kanske tänker på men inte vågar uttala, konstaterar Rauf Ahmadi från Islamiska kulturföreningen.

– När ni var hos oss i Sunnimoskén fick jag frågan om hur det går till när vi ber och då berättade och visade vi. Det var bra för jag märker att det är något många funderar på.

Frågan ledde senare över till reflektioner kring kulturella olikheter. På de allra flesta arbetsplatser är det ok att ta en rök- eller fikapaus medan det är inte många anställda som möter förståelse om de vill ta fem minuter för att be.

Som troende svensk berättade Kikki Lund från Korskyrkan att hon emellanåt också upplever oförståelse.

– De flesta svenskar tar för givet att man inte kan tro på Gud. Och det är sällan man ens snuddar vid sådana frågor, vilket jag tycker är synd.

Samtidigt är de allra flesta människor i världen fortfarande religiöst förankrade på något sätt, betonar Hans Kvarnström:

– Och i vår vardag möter vi oftare än vi tror människor från olika religiösa traditioner. Religion är ett viktigt inslag i ett demokratiskt samhälle och går vi inte i dialog och möter varandra är det lätt att bli rädd för det man inte förstår.

Religionsbussen är ett sätt att bidra till sådan mötesplatser.

Vill du ta en tur med religionsbussen?

Lördag 8 december avgår en tur kl 13.00 från Bibliotekshuset i Karlstad.

Anmäl dig senast 7 december kl 12.00 via karlstadskommun@karlstad.se eller 054-540 00 00, alternativt genom att besöka och anmäla dig på Kontaktcenter i bibliotekshuset. Först till kvarn gäller. Mer information? Klicka här.