Prenumerera via RSS

23 miljoner kronor för kyrkligt kulturarv – fördelas på 80 projekt i Karlstads stift

Publicerad

Karlstads stift får drygt 23 miljoner kronor för vård och underhåll av det kyrkliga kulturarvet under 2025. Pengarna har nu fördelats till 80 projekt i Värmland och Dalsland. Allt från renovering av skiffertak och fönsterrenoveringar till textilkonservering och underhåll av orglar ska få del av medlen. De största projekten sker i Fryksände, Sunne och Karlskoga.

Skogsexkursion 25 september

Publicerad

Svenska kyrkans skogsfrågor är högaktuella och föremål för en pågående, nationell utredning. Följ med på höstens skogsexkursion och lär dig mer om de vägval och avvägningar som gör i Prästlönetillgångarnas dagliga arbete.

Biologisk mångfald på Arvikas kyrkogårdar

Publicerad

De skapar en modern Noaks ark för växter, insekter, djur och fåglar. Tack vare förändrad skötsel ökar den biologiska mångfalden på kyrkogårdarna i Arvika pastorat, en trend som även märks även på andra kyrkogårdar i stiftet.