Råtorpskyrkan

Om Råtorpskyrkan

Råtorpskyrkan, belägen vid Klarälven i Råtorp, är en röd träkyrka med församlingslokaler. På fredagar är det öppen förskola och barnrytmik här.

Panorama - se kyrkan som om du var där

Klicka på bilden för att öppna panoramat.

Råtorpskyrkan invigdes 1966 och blev Domkyrkoförsamlingens första småkyrka. Den är ursprungligen ett ordenshus för IOGT, men har genom klocktorn och övriga utbyggnader förvandlats till stadsdelskyrka. Genom en utbyggnad 1988 fick kyrkan välbehövliga församlingslokaler. Kyrka har i sin ägo en gobeläng, vävd och skänkt av Olga Bäck och Edit Reinholdsson.

Information om kyrkan

Kyrksilvret, bestående av paten, kalk, kanna, ljusstakar, dopskål, är gåvor från församlingsbor bosatta inom Råtorpsdistriktet. Kyrkklockan är en gåva från Råtorpskyrkans arbetskrets och bär inskriptionen ”Ring in gudstjänsttid”. Orgelns är utförd av Grönlunds orgelbyggeri, Gammelstad.

Råtorpskyrkan inrymmer också från och med 2005 Domkyrkoförsamlingens kristna förskola Änglagården.

Om Råtorpskyrkan

Karlstads domkyrkoförsamling

I domkyrkoförsamlingen finns Karlstads domkyrka och Vikenkyrkan. Varmt välkommen till gudstjänster, konserter, mötesplatser och gemenskap för alla åldrar!

Välkommen till Karlstads pastorat

Svenska kyrkan engagerar många människor i Karlstad. Körsångare, cafégäster, bullbakare, barn och föräldrar, konfirmander, frivilliga, pilgrimer, dansare och många andra. Läs om vår verksamhet här.