Foto: Maria Svensk/Ikon

Välkommen in i kyrkan, tänd ljus eller samtala

Nyhet Publicerad

För att följa de nya bestämmelserna med att samla max åtta personer har Karlstads pastorat satt nästan all vanlig verksamhet på paus. Däremot är kyrkorna öppna för ljuständning och samtal med personal på säkert coronaavstånd. Det blir också digitala sändningar av gudstjänster, julkonserter, Luciatåg med mera.

- Kyrkan vill fortsätta finnas till för människor och möjliggöra för samtal och att få tända ljus. Vi hoppas att många kan ta del av sändningarna via webb, sociala medier och lokal-tv i advents- och jultiden och förhoppningsvis få lite ljus och glädje genom dem, säger Harald Cohén, domprost.

Måndag 23/11 kommer tidningen Kyrknytt ut till alla brevlådor i Karlstads stift. Den upplaga som ges ut i Karlstads- och Hammaröområdet har dock ett advents- och julprogram som inte längre är aktuellt. Tidningen hade redan tryckts och skickats när de nya bestämmelserna kom.

- I appen Kyrkguiden och på hemsidan finns all uppdaterad information om kyrkornas öppettider och digitala gudstjänster. Informationen kommer också att annonseras med jämna mellanrum i våra dagstidningar, säger Harald Cohén.

Domkyrkans klockor uppmuntrar till bön kl 12

Utöver dop, vigslar med ett maximalt på åtta närvarande personer och begravningar med max 20 så kommer inga gudstjänster vara öppna för allmänheten under resten av året. Men från alla de fem församlingarna i Karlstads pastorat kommer digitalt material sändas varje vecka. Även julmusikinslag, videoadventskalender och Luciatåg planeras.

Från Domkyrkan kommer kyrkklockorna att ringa varje vardag klockan 12 fram till jul. Kerstin Almegård, domkyrkokaplan, förklarar varför:
- Tanken är att var och en kan stanna upp och be eller samla ihop sig där de är just då. Klockorna brukar ringa in människor till en gemensam plats men just nu blir det istället endast till en gemensam tid.

Du hittar alla kyrkornas öppettider här