Foto: Katarina Bergdahl

Sommarkonfirmationer ställs om med kort varsel: "för ungdomarnas skull"

Nyhet Publicerad

De nya restriktionerna som Värmland införde förra veckan gör att många barn och unga får avstå sådant som läger, kollo och matcher under juni. I Karlstads pastorat hopade sig frågorna direkt då drygt 200 ungdomar plus ledare stod i startgroparna för sommarkonfirmation under några intensiva veckor. Nu ställer verksamheten om till en digital variant med enskilda aktiviteter och uppdrag.

- Det blir självklart en stor omställning för både konfirmander och ledare och gemenskapen blir lidande av att köra digitalt. Men vi gör det ändå för ungdomarnas skull. För att de ska kunna bli konfirmerade och få något meningsfullt att göra under det här veckorna som de har bokat upp, säger Börje Axelsson, församlingsherde med ansvar för konfirmandverksamheten.
Han tillägger att många sommarjobb för ungdomar som är unga ledare i verksamheten nu också räddas.

Påsar transporteras ut

Ett intensivt arbete med att ställa om konfaundervisningen till ett smittsäkert sätt har pågått allt sedan beskedet kom i torsdags. Alla de fyra gruppernas ledare har till exempel gjort påsar med material till alla konfirmander som de ska ha hemma.

Två av sommarkonfirmationsgrupperna hade särskilda teman. Men scenkonfirmanderna kommer inte att kunna sätta upp en musikal som det var tänkt. Fotbollskonfirmanderna kommer bara att få träna i små grupper eller individuellt - inte hela gruppen tillsammans som de brukar.

"Oerhört interaktivt"

Mirjam Öberg, pedagog i Norrstrands församling är laddad för att göra något riktigt bra av de kommande veckorna, trots alla motgångar:
- Jag har tillit till att vi ledare har förmågan att göra något riktigt bra av detta, det blir bara väldigt annorlunda. Våra träffar kommer inte att bli som de digitala föreläsningar som ungdomarna är vana vid från skolan. Utan det blir oerhört interaktivt med prat i smågrupper, tävlingar och omröstningar med mentimeter med mera, säger Mirjam Öberg.

Förhoppningen är att kunna träffas den tredje veckan av konfirmationen då restriktionerna förhoppningsvis är annorlunda. Och planen är att ungdomarna konfirmeras den 3-4 juli.