Foto: Marie Lundström

"Man kan säga att jag halkade in på ett bananskal"

Sara Gustavsson är ekonom med fastighetsinriktning.

Vad är det bästa med ditt jobb?

- Det är variationen av arbetsuppgifter, att ingen dag är den andra lik och att jag har bra kollegor.

Varför arbetar du i kyrkan?

- Man kan säga att jag halkade in på ett bananskal. Jag började som guide i Domkyrkan sommaren jag gick ur nian och flera somrar efter det. Sedan började jag hoppa in som vaktmästare. När det sedan närmade sig examen på min projektledarutbildning vid universitetet fick jag ett vikariat på ekonomiavdelningen och från årsskiftet 2018 fick jag en tillsvidareanställning. Jag trivs jättebra!

När känns ditt jobb som mest meningsfullt?

- När jag kan hjälpa någon eller bidrar till något som förbättrar eller gör skillnad. Det kan vara allt från att en kund ringer in, att jag hjälper en kollega, eller att vi till exempel lyckas sänka energikostnaderna i våra fastigheter på grund av en fastighetsåtgärd.