Röstkort och röstmottagare
Foto: Magnus Aronsson IKON

Jobba i kyrkovalet

Nyhet Publicerad

Nu söker valnämnden i Karlstad pastorat valförättare som kan jobba 19 september när det är kyrkoval. Obligatorisk utbildning samt arvode ingår. Lämna intresseanmälan på karlstads.pastorat@svenskakyrkan.se.

Vill du arbeta med kyrkovalet?

Tusentals personer i hela Sverige hjälper till att ta emot röster, pricka av röstande, lägga valkuvert i valurnorna och att räkna rösterna när vallokalerna stängt.

Är du intresserad av att jobba som valförrättare, röstmottagare eller värd hos Svenska kyrkan i Karlstads pastorat?

FLERA VALDISTRIKT I KARLSTADS PASTORAT

I Karlstads pastorat finns flera valdistrikt där det behövs flera valförrättare och röstmottagare per distrikt.

På valdagen leder en ordförande röstmottagningen i varje valdistrikt. Det finns också en vice ordförande.

För uppdraget som valförrättare/röstmottagare utgår arvode med belopp som varierar beroende på vilken funktion som valförrättaren har.

Alla valfunktionärer måste delta i en obligatorisk utbildning i slutet av augusti eller början av september.

Kvalifikationer

Du behöver inte ha tidigare erfarenhet av valarbete, men du behöver vara noggrann, ordningssam, trevlig och flexibel.

Du måste ha fyllt 16 år för att kunna vara valarbetare och göra dig förstådd och kunna läsa svenska.

Foto på röstkortskuvert. I bakgrunden ser man personer som köar.

Kyrkovalet - demokrati i kyrkan

Nästa kyrkoval äger rum 21 september 2025. Informationen på den här webbplatsen rör kyrkovalet 2021 och uppdateras fortlöpande.

Intresseanmälan som valarbetare i samband med kyrkovalet 19 september 2021