Foto: Louise Hedberg

"Jag får förmedla en livstolkning som ger livet mening".

Kristina Traulsen är präst och församlingsherde i Domkyrkoförsamlingen.

Vad är det bästa med ditt jobb?

- Att det är så otroligt mångfacetterat att jobba som präst. Ingen dag är den andra lik. Jag får vara med om så mycket, till exempel komma hem till folk som jag aldrig annars skulle ha träffat. Jag får vara med människor i livets olika skeenden, i stor sorg men också stor glädje.

Varför arbetar du i kyrkan?

- Som präst kan jag ju för det första inte jobba någon annanstans. Men min kallelse att bli präst kom genom min konfirmationspräst som var jättebra och som blev min förebild. Jag förstod då att prästens uppgift är att förmedla en livstolkning som ger livet mening och då kände jag att det vill jag också kunna göra.

När känns ditt jobb som mest meningsfullt?

- När jag når ut med det jag vill säga. När jag kan förmedla evangeliet, det glada budskapet, till andra. Det är också när jag kan ge ett sammanhang och vara en möjliggörare för människor så att de känner sig sedda och behövda.