Vill ni få hjälp av Julänglarna?

Från 15 november kan familjer skicka in en ansökan om att bli en julängelfamilj. Tre papper ska skickas eller lämnas in. Ansökan är öppen till 4 december.

Vilka kan söka bidrag?

Julänglarna riktar sig till barnfamiljer där hushållet har en låg inkomst, som inte har råd med julen.
Familjer med upp till 2 barn kan få ett bidrag på 1500 kr. Har man fler barn
kan man få 2500 kr.

Fyll i blanketten

Hämta den på hemsidan eller på Svenska kyrkans expedition på Västra kyrkogatan 5.

Skicka med rätt papper

Skicka med er infyllda ansökningsblankett, ekonomisk redovisning för hela familjen och familjebevis.

Ifylld blankett

Se till att fylla i alla uppgifter på blanketten. Om det fattas uppgifter blir den inte godkänd. Klicka här för att ladda ner ansökningsblanketten.

Ekonomisk redovisning

Skicka med något av följande:
- Kopia på förra årets deklaration.
- Beslut om försörjningsstöd hos Socialtjänsten.
- Intyg på oktober månads inkomst.

Familjebevis

Beställ dokumentet på Skattemyndigheten.se. Familjebeviset innehåller information om vilka personer som ingår i er familj.

Lämna in ansökan i tid

Senast den 4 december ska ansökan vara inlämnad.
Lämna den på Svenska kyrkans expedition (Västra kyrkogatan 5) eller skicka till:
       Karlstads pastorat, Julänglarna
       Västra kyrkogatan 5
       652 24 Karlstad

Utdelning

De som blir beviljade bidrag får besked senast den 8 december.
14 och 15 december kommer de familjerna att kunna hämta ett presentkort till julmat.

Om du har frågor om om blanketten eller vill ha mer information kan du höra
av dig till diakon Ann-Sofie Rahm, 054-14 19 77, 076-766 1977,
ann-sofie.rahm@svenskakyrkan.se

diakon My Andrén, 054- 14 15 43, 070-616 18 14
my.andren@svenskakyrkan.se

Julänglarna hjälper barnfamiljer i Karlstad ekonomiskt - under jul och resten av året!

Svenska kyrkan har under 15 år varit med och hållit i insamlingsprojektet
Julänglarna. På så sätt har kyrkan stöttat barnfamiljer som inte har råd med julen. Vi samlar in pengar från allmänheten och ger dem vidare till barnfamiljer så de får ett bidrag till en bättre jul. I år kommer en del av pengarna att delas ut vid jul och en del under resten av året. Vi vet att många har det svårt ekonomiskt under vår, sommar och höst också.

Bidraget från Julänglarna är ett presentkort på välsorterad mataffär där föräldrar kan köpa julmat och lätta oron för ekonomin lite grann.

För barnens skull

Det är för barnens skull som Julänglarna finns. För att de barn i familjer där pengarna inte räcker till också ska ha en möjlighet att få en fin jul.

Julängelfamiljerna får ett presentkort till mat

I år delar Julänglarna ut ett presentkort till familjer som blir godkända. Det är ett bidrag till julmat. En del av pengarna som samlas in kommer att delas ut på olika sätt under resten av året.

Har ni fått hjälp av Julänglarna tidigare?

Skicka in din berättelse

Information in other languages - Information om Julänglarna på andra språk

Vi översätter informationen till andra språk så snart vi kan. As soon as possible we are going to translate the Christmasangel information to other languages.

Sammanfattning

• Barnfamiljer som har en svår ekonomisk situation och inte har råd att fira jul kan ansöka om matbidrag från Julänglarna.
  • Julänglarnas hjälp gäller familjer med barn under 18 år.
  • Blankett för att ansöka finns på hemsidan eller expeditionen.
  • Ekonomisk redovisning och familjebevis ska vara med i ansökan.
  • Alla familjer kan söka bidrag men alla kan inte få.
  • De som får bidrag kommer att få hämta ett presentkort 14 eller 15 december.