Covid-19 restriktioner

Förändringar i vår verksamhet med reservation om förändring/förlängning

Så här gör vi just nu i pandemitiderna (1 juni-)

Det är fortfarande gällande smittskyddsåtgärder som gäller, då vi är i en pandemi och huvudbudskapet är:
-Håll avstånd
-Arbeta hemma
-Avstå sociala kontakter
Grundregeln är fortfarande 8 deltagare men några nya förutsättningar gör att man under vissa förutsättningar kan man vara fler från och med den 1 juni.
·       50 deltagare vid tillställningar inomhus med anvisade sittplatser och när lokalen tillåter det.
·       100 deltagare vid tillställningar utomhus
·       500 deltagare vid tillställningar utomhus med anvisade platser.
Dessa nya förutsättningar gör att antalet besökare till gudstjänster/mässor och sammankomster ändras från 1 juni.

Antal i våra kyrkor:
Uppmärkta platser, så avstånd kan hållas.
Carl Gustafs kyrka  50 st.
Åryds kyrka 50 st.
Hällaryds kyrka 20 st.
Hvilanskapell 20 st

Vi kommer att anpassa oss efter rådande omständigheter och inte starta igång verksamheter förrän det känns tryggt och riktlinjerna säger att det är okey.

Gudstjänster/mässor
Gudstjänst och/eller mässa finns varje söndag kl.10.00 (även 16.00 vissa söndagar) Från och med juni finns det möjlighet för 50 personer att närvara om man sitter på utmärkta platser.
Från 1 juli finns även sinnesromässa på torsdagar kl. 18.30
Se dagar, tider och vad som gäller i kalendern på hemsidan, predikotur, Facebook.

Helgmålsbön
Digitalt lördagar 18.00 på Facebook

Kyrkans öppetider
Kyrkan är öppen vardagar 08.00 till 15.00.
Sommaren även lördagar 10.00-15.00 (22 maj - 31 augusti

Middagsbön
Middagsbön i Carl Gustafs kyrka tisdagar och torsdagar kl 12.00 med tid för samtal fram till 13.00, leds av präst eller diakon.

Det viktigt att vi bidrar med försiktighet.
Vi anpassar oss efter rådande omständigheter håll därför koll efter förändring med kort/snabb framförhållning.
Det finns handsprit tillgänglig i kyrkan.

I denna upp och ner vända värld vet vi inte riktigt vad som gäller från den ena dagen till den andra men vi gör vad vi kan för att finnas för dig. Vi kommer att få anpassa oss under resans gång och så fort vi gör förändringar så uppdaterar vi vår hemsida med dess kalender.
www.svenskakyrkan.se/karlshamn

På Facebook finns digitala evenemang  och det vi sänder live.
Facebook/karlshamnforsamling

Begravningsceremonierna
• Inomhus kan det vara max 50 sittande deltagare på anvisade platser. Lokalens storlek är fortsatt avgörande och det är inte tillåtet att ta in fler gäster än vad som lokalen är godkänd för. Regeln med minst 1, 5 meter avstånd emellan personer gäller fortsatt
• Vid begravning utomhus kan man vara max 100 deltagare utan anvisade platser men med upprätthållande av distans.

Minnesstunder
• Minnesstunder är en privat angelägenhet och där gäller fortsatt max. 8 personer, det gäller även i lokaler som används för kommersiellt bruk. Grundtanken är att detta även gäller om man har minnesstunden i hemmet eller utomhus.

Gudstjänster på SVT play och i Sveriges radio
Varje söndag under året sänder SVT en gudstjänst från någon av landets alla kyrkor.
Du kan se gudstjänste rna på SVT play.

På sr.se finns programmet Gudstjänsten. De sänder varje söndag från en kyrka i Sverige. De sänder också gudstjänster som innehåller religionsmöten.
Lyssna på gudstjänster i Sveriges radio.

Kämpa på alla, det är tufft och var rädda om er och varandra.

Livesändningar

Här hittar du våra livesändningar.

Vi kan alla hjälpas åt

Tillsammans kan vi hjälpas åt med att hindra spridningen av Coronaviruset:

Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.

Undvika att röra vid ansiktet eller ögon samt att undvik nära kontakt med sjuka människor.

Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer.

Stanna hemma när du är sjuk för att undvika att smitta människor på bussen, ditt arbete eller där du är nära andra.

Håll dig uppdaterad via Folkhälsomyndighetens och UD:s webbsidor och appar.   (Källa Folkhälsomyndigheten)

Coronaviruset och Svenska kyrkans verksamhet

I nuläget fortsätter många av församlingarna med sina verksamheter och med att fira gudstjänst men anpassningar sker.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.