Illustratören Lydia Skottsberg

Sven-Erik Aspeklev
Källa: Carlshamniana 2010

Lydia Skottsberg dog den 14 september 1948 på ett sjukhem i Stockholm och finns begravd i kvarteret Job på Hvilans kyrkogård.

Efter studierna arbetade Lydia under ett år vid Brusewitz Litografiska anstalt i Göteborg. Därefter valde hon att studera igen, denna gång vid Konstakademin. Lydia skaffade sig under studietiden ett brett nätverk av kontakter bland bokförläggare och tidningsutgivare i Stockholm. Hennes mångsidighet och skicklighet som illustratör, vykortskonstnär, exlibristecknare och bokformgivare var något som flera av de stora bokförlagen upptäckte. Bland bokomslag finns bland annat verk av Erik Axel Karlfeldt. Exlibris gjordes till bland andra Carl Trolle Bonde och brodern Carl Skottsberg.

1893 flyttade modern Maria Pfeiffer Skottsberg med barnen till Stockholm efter det att Carl Adolf avlidit några år tidigare. Samma år påbörjade Lydia sina studier vid Tekniska skolan i Stockholm. Utbildningen fortsatte därefter vid Högre Konstindustriskolan. Studierna här ledde fram till flera stipendier och uppdrag som illustratör.

Mångsidig och skicklig

Som femtonåring började Lydia ta lektioner i den svåra konsten att måla akvarell. Konstnären Hjalmar Falk upptäckte snabbt hennes kunskapstörst och stora begåvning.

Lydia Mathilda Skottsberg föddes 1877 som nummer två i raden av fyra syskon. Den kanske mest namnkunnige av syskonen är brodern Carl Johan Fredrik Skottsberg som var upptäcktsresande och professor i botanik. Fadern Carl Adolf Skottsberg var rektor vid Karlshamns läroverk.

I vår artikelserie om kändisar på kyrkogårdarna knyter vi an porträttet av konstnären Hjalmar Falk med Lydia Skottsberg som var en av Falks elever.