Foto: Anna Braw

Välkommen på stickcafé!

Flera av församlingarna i Kalmar pastorat bjuder in till stickcaféer och andra textilhandarbetsträffar. Du är välkommen att vara med!

”Att sticka är min meditation”, säger någon.

”Jag har stickat hela livet”, säger någon annan.

Att handarbeta tillsammans kan vara roligt, avkopplande, vänskapsbyggande, högljutt, inspirerande, socialt, tyst, utmanande, varmt, beroendeframkallande …

och du är välkommen att vara med och göra det i våra kyrkor!

Heliga Korsets församling

varannan måndag, jämna veckor 18.00–20.00
Stickcafé
Vi träffas i Korsets Församlingsgård, stickar en stund, fikar och stickar igen. Många av oss har börjat arbeta med kläder och filtar till babypaket som vi ska lämna till Human Bridge/Erikshjälpen.

Kontaktperson: Marianne Sigheim, 070-643 60 97, och Louise Lindblad, 070-271 34 30

varannan tisdag, jämna veckor 13.00–15.00
Flitiga Fingrar
Vi är Heliga Korsets församlings syförening, och när vi ses är det handarbete, fika, trevlig samvaro och andakt. En del av det som vi tillverkar säljs i församlingens entré och blir till bistånd bland annat i Kenya och på Sri Lanka och till Kvinnojouren.

Kontaktperson: Britt Jonasson, 0480-42 14 43, britt.jonasson@svenskakyrkan.se

S:ta Birgitta församling

varannan måndag, jämna veckor 13.00–15.00
Syförening
Du behöver inte kunna brodera, sticka eller virka för att vara med i vår syförening. Kom och var med i andakten och i goda samtal runt kaffebordet om du inte vill eller kan handarbeta. Och ta med dig din stickning, din virkning, din lagning eller ditt broderi om du vill och kan!
Vi träffas i Ulfåsasalen.

Kontaktperson: Lena Haglund, 0480-42 14 56, lena.haglund@svenskakyrkan.se

S:t Johannes församling

måndagar 15.00–17.00
Händiga Händer
Vi är en grupp som ses i Johannesgården på måndagarna för att sy och sticka filtar och bindor som vi skickar till Kenyas huvudstad Nairobi. Bindorna gör vi för att många flickor som bor i Nairobis slumområden inte kan gå i skolan när de har mens därför att de inte har några mensskydd.
Vår grupp är öppen för alla som vill göra en insats!

Kontaktperson: Annika Johansson, 0480-42 14 33, annika.s.johansson@svenskakyrkan.se

Två Systrars församling

varannan måndag, ojämna veckor 18.30–20.30
Stickcafé
Vi är en blandning av unga och lite äldre stickare och träffas i Två Systrars Kapell.

Kontaktperson: Kerstin Persson, 0480-42 14 53, kerstin.persson@svenskakyrkan.se

Kalmar domkyrkoförsamling

varannan torsdag 14.00–15.30
Arbetskretsen/Torsdagsträffen
Domkyrkoförsamlingens arbetskrets fungerar numera som en dagledigträff med någon gäst nästan varje gång.

Hösten 2019 har vi det här programmet:

5 september: Upptakt!

19 september: Vi träffas i caféet på Kalmar läns museum där vi fikar med Marita Aronsson

3 oktober: ”Mitt liv som husfru” – Anette Johansson berättar

17 oktober: ”I Luthers fotspår” – Inger Bladh berättar

31 oktobe: ”Breven berättar” – Ruth Ennart

14 november: Jan H Börjesson berättar om sin nya bok Orgelbyggarna Söderling

28 november: Christer Munther spelar och sjunger

12 december: Lucia

Kontaktperson: Ingrid ”Ida” Svedjenäs, 0480-42 14 27, ingrid.svedjenas@svenskakyrkan.se

Foto: Anna Braw

Har du garn eller annat textilmaterial över från dina egna eller någon släktings projekt?

En del av våra grupper tar gärna emot garn, och en del av våra församlingspedagoger kan också ha användning för det i sina barngrupper.

Du kan också fråga Kalmar Stadsmission som har en textilateljé där material av olika slag kan komma till användning!