Som en rörelse

På spaning efter diakoni i vår tid. Välkommen till en temamånad med konstutställning, föreläsningar och samtal.

Projektet ”Som en rörelse - på spaning efter diakoni i vår tid” är en bok om diakoni skriven av diakonerna Karin Ahlqvist och Charlotte Säll. En bok som kan läsas av alla, och användas som ett diskussionsunderlag med syfte att skapa utrymme att tänka och fundera kring diakoni i Svenska kyrkan idag.

Det finns flera olika svar, förväntningar och infallsvinklar på vad diakoni egentligen är. Bokens titel pekar på att diakoni är en rörelse framåt, som inte är fast utan föränderlig och beroende av sin omvärld.

Illustrationerna i boken är gjorda av Kent Wisti, präst och konstnär. Till varje bild finns en bibeltext. Bilderna och texterna ger möjlighet att stanna upp för att reflektera.

Vi har nu glädjen att tillsammans med boken få visa originalmålningarna i Johanneskyrkan under maj månad. Utställningen pågår 5-31 maj.

5 maj - Vernissage (efter mässan)

6 maj kl 18.00 -  Katarina Hedqvist, stiftsadjunkt i Växjö, introducerar oss i befriande bibelläsning.

7 maj kl 18.00 - Prova-på-kväll i befriande bibelläsning tillsammans med Sofia Ekelund Fogelström, universitetspräst och Annika Johansson, diakoniassistent.

8 maj kl 18.00 - Författarna Karin Ahlqvist och Charlotte Säll berättar om sin bok ”Som en rörelse”.

10 maj kl 17.00 - After work i Kalmar domkyrka med Erik Lundström som utbildar sig till diakon och har skrivit masteruppsatsen ”Kyrkans visselblåsare” om diakoners syn på profetisk diakoni och vad de behöver för att stå på de förtrycktas sida.

Johanneskyrkan är öppen dagligen till kl 15.00, kom in och upplev bilder och bok när du har vägarna förbi. Kanske ses vi där och kan provtänka om vad diakoni är!

Varmt välkommen!