Foto: Jesper Wahlström, Ikon

Fasteinsamlingen i Två Systrars församling

Nyhet Publicerad Ändrad

Pandemins konsekvenser slår hårt mot människor i många länder. Var med och ge till Act Svenska kyrkans fasteinsamling här i din församling! Swisha din gåva till 123 220 17 47 och skriv Act i meddelanderutan.

Vi lever under samma himmel – men verkligheten ser olika ut.

Två Systrars församling bidrar till Act Svenska kyrkans fasteinsamling. Var med och gör skillnad!

Söndagen den 23 februari startar årets fasteinsamling, och den pågår till palmsöndagen den 28 mars.

Genom årets fasteinsamling kan vi alla vara med och bidra till att lindra konsekvenserna av coronapandemin.

Pandemin tvingar miljoner människor till ett liv i extrem fattigdom och hunger. Behoven är stora och kommer att fortsätta öka. Tillsammans sprider vi hopp och gör skillnad.

Act Svenska kyrkan fortsätter tillsammans med sina partner i en rad länder att arbeta långsiktigt och rättighetsbaserat. De samhällen vi vill vara en del av att bygga upp ska vara mer hållbara, demokratiska, inkluderande och bättre rustade än tidigare.

Tillsammans kan vi göra skillnad. Låt oss göra det!

Två majskolvar mot blå himmel

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.

Ryggar på tre personer på en scen. I publiken ser vi flera hundra åskådare.

Engagera dig internationellt

Vill du göra något handfast i kampen för en mer rättvis värld? Här kan du delta i påverkanskampanjer, åka på utbyte, bli ombud, bli Ageravolontär eller engagera dig på något annat sätt i din egen församling.

Två kvinnor som pratar med varandra.

Det här gör vi

Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt när katastrofen inträffar.

Från Act Svenska kyrkan i januari 2021:

Just nu befinner sig världen i en unik och skrämmande situation. Den kräver globala lösningar, men den kräver också att vi hjälper varandra. Under de månader som coronapandemin har pågått har Act Svenska kyrkans partner över hela världen rapporterat om att åtgärder som stängda gränser och utegångsförbud gör att människor förlorar arbeten, mattransporter inte når fram till flyktingläger och att våld i hemmen ökar.

De människor som drabbas hårdast av katastrofer är de som har minst möjlighet att skydda sig. Att hålla distans till varandra kräver utrymme -- utrymme som inte finns när åtta personer delar ett rum utan kök. Distansarbete är omöjligt när överlevnaden beror på tillfälliga dagarbeten eller att sälja frukt och juice vid en vägkant. Tillgång till vatten, tvål och handsprit för att hålla en god handhygien är omöjligt för människor som bor i fattiga områden eller i flyktingläger.

De som är extra sårbara och utsatta måste få stöd. Årets fasteaktion ska bidra till att lindra konsekvenserna av coronapandemin. När samhällen slagits sönder både socialt och ekonomiskt fortsätter Act Svenska kyrkan tillsammans med partner att arbeta långsiktigt och rättighetsbaserat.

Din gåva räddar liv!