Foto: Isabell Karlsson

Dop

Dopet är ett tillfälle till fest, men ger också riktningen för vår livsvandring. Oavsett hur vi har det, oavsett vad vi gör eller inte gör, lovar Gud att vara med oss alla dagar.

I Svenska kyrkan kan man döpas vid vilken ålder som helst - några veckor gammal eller 100 år. Men man döps bara en gång. Den som döps blir medlem i Svenska kyrkan.

I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap. Den som döps får lite vatten på sitt huvud. Vatten som är livsviktigt, precis som kärlek och uppmuntran.

I Sankt Johannes församling erbjuder vi dop i samband med huvudgudstjänsterna. Dessa gudstjänster är i regel söndagar klockan 10.

Slottskyrkan erbjuder dop på lördagar.
I Johanneskyrkan finns det möjlighet att låna lokal för dopfesten. Kom gärna och titta!

Dopet är gratis – det som kostar är festen efteråt, och den kostnaden styr man själv.

Välkommen att kontakta någon av församlingens präster, om du vill boka dop eller har frågor och funderingar.

Läs mer om dop i Kalmar

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop

Välkommen till dopet, till kyrkan och Guds familj! Här hittar du information om dop i våra kyrkor i Kalmar.

Johanneskyrkans dopträd

Änglarna i trädet

För varje barn som döps i S:t Johannes församling hänger vi upp en ängel i dopträdet i Johanneskyrkan. Detta gör vi oavsett i vilken kyrka eller dopfunt dopet har ägt rum. Varje ängel är märkt med barnets namn så varje ängel är personlig. Vid dopets dag i början av året bjuds alla barn som döpts under förra året in och får då ta med sin ängel hem.