Johanneskyrkans dopträd
Foto: Per-Ola Svensson

Änglarna i trädet

För varje barn som döps i S:t Johannes församling hänger vi upp en ängel i dopträdet i Johanneskyrkan. Detta gör vi oavsett i vilken kyrka eller dopfunt dopet har ägt rum. Varje ängel är märkt med barnets namn så varje ängel är personlig. Vid dopets dag i början av året bjuds alla barn som döpts under förra året in och får då ta med sin ängel hem.

Änglarna kommer från al-Kahf i Betlehem. De är gjorda av bortslängda flaskor eller glas som krossats i samband med den israeliska invasionen. Fragmenten samlas ihop och fogas samman till konstföremål som berättar om både rädsla och hopp. Glasskärvorna är ett tecken på världens trasighet, men när de fogas samman till änglar blir de ”messengers of justice, peace and dignity.” Varje ängel är handgjord och därför helt unik i sitt utformande.

Dopängel
Dopängel Foto: Karin Nylander

Kom gärna till Johanneskyrkan någon dag för att titta på änglarna som hänger i dopträdet. Kyrkan är öppen för alla varje vardag mellan 08:00-15:00, det är bara att kliva in. Det finns också möjlighet att tända ett ljus bredvid dopträdet.

//Karin Nylander, pedagog i församlingen