Foto: Anna Braw

Retreat i fastetid

Under årets fasta finns det flera möjligheter i Kalmar pastorat för dig som längtar efter en endagsretreat på hemmaplan.

Retreat är ett engelskt ord som används i många länder om en tid som man avsätter till att dra sig undan och tänka, oftast också be eller meditera. Det kan vara en halv dag och upp till trettio dagar eller mer, man kan göra det ensam eller tillsammans med andra, och man kan vara helt tyst eller prata när det behövs.

Traditionen att avsätta tid för detta under kyrkoårets fasteperioder, den som kallas advent och den som kallas fastan, finns i många kyrkor.

Här i Kalmar inbjuder två församlingar och Universitetskyrkan till endagsretreater under fastan i år. Om du inte har varit med på någon retreat tidigare kan en endagsretreat vara ett fint sätt att prova första gången.

Tavla av Monica Strandberg Foto: Monica Strandberg

Retreatdagar med Universitetskyrkan

1 mars, 29 mars och 10 april 9.30-17.00

Välkommen till retreatdagar där du med hjälp av vägledda meditationer, tystnad, bön, vandringar och eget skapande kan gå in i fastans eftertanke och process tillsammans med andra.

Dagen börjar i kapellet på Södra kyrkogården med en varm kopp te.

Vi går in i temat med hjälp av en vägledd meditation som blir inledningen till tystnaden.

Sedan finns dagen med tid för vandringar, bön, vila, skapande.

Lunch serveras i Studio Monika Strandberg där det också finns möjlighet till eget skapande.

Dagen avslutas i kapellet med en enkel mässa och delande om dagen för den som vill.

Du kan delta vid ett, två eller tre tillfällen -- välj vad som passar dig.

Kostnad: 300 kronor per dag

Begränsat antal platser!

Anmälan: sofia.ekelund@svenskakyrkan.se

Foto: Anna Braw

Gud är kärlek -- retreatdag i Heliga Korsets församling 7 mars

”Gud är kärlek” är temat för en retreatdag i Korsets församlingsgård (intill Heliga Korsets kyrka) lördagen den 7 mars. Vi samlas klockan nio och avslutar dagen tillsammans klockan fem. Ledare för retreaten är Jonas Lockman och Britt Jonasson.

För mer information och anmälan (senast 4 mars), kontakta Britt Jonasson!

Britt Jonasson

Heliga Korsets församling

Diakon

Mer om Britt Jonasson

Diakon i Heliga Korsets församling. Samordningsansvarig för Diakonimottagningen och samtalsgrupper för sörjande.

Livets bröd -- retreatdag i Två Systrars kapell 7 mars

En dag för dig och Gud i tystnad och stillhet, bön och vila.

Start med mässa 8.30 och sedan frukost.

Avslutning med vesper 17.00.

Däremellan bibelmeditation, middagsbön, lunch, kaffe och egen tid för läsning, promenad eller att bara vara.

Kostnad: 50 kronor

Anmälan: senast fredag 28 februari