Solceller på Norra kyrkogården

Nyhet Publicerad

Nu har de nya byggnaderna på Norra kyrkogården fått solceller på sina tak -- ett steg i riktning mot att Begravningsverksamheten blir helt fossilfri.

I vår har en ny byggnad på Norra kyrkogården blivit klar -- den rymmer sammanträdesrum, flera kontor, personallunchrum, omklädningsrum och duschar för Begravningsverksamhetens personal.

Kyrkogården har också fått ett par mindre byggnader för besökarservice -- de rymmer bland annat offentliga toaletter.

Och nu har två av de nya byggnaderna fått solceller på sina tak!

-- Vi har arbetat mycket med miljödiplomering i Begravningsverksamheten här i Kalmar, berättar Birgitta Linåker. Solcellerna är ytterligare ett steg i riktning mot att vårt arbete blir helt fossilfritt. Vi håller på med att se över vår maskinpark också.

De bilar som används av kyrkogårdsarbetarna inne på kyrkogårdarna är eldrivna och kommer snart att kunna laddas med det som solcellerna på taken genererar.

-- Jag hoppas att vi kan få en mätare som kan göra det tydligt exakt hur mycket el solcellerna ger och hur stor del av vår totala elanvändning det utgör, säger Birgitta Linåker.

Samma vecka som solcellerna togs i bruk var det en minimässa utomhus på Norra kyrkogården där leverantörer visade eldrivna fordon och annan utrustning som begravningsverksamheter använder.

Begravningsverksamheten i Kalmar pastorat var först i Sverige med att kvalificera sig för Svenska kyrkans miljödiplom för kyrkogårdar. Det hände för mer än tio år sedan och har blivit mycket uppmärksammat genom åren -- läs till exempel den här intervjun i Jordbruksaktuellt, publicerad i maj 2008!