Ny askgravplats på Norra kyrkogården

Nyhet Publicerad

En askgravplats är ett alternativ för de efterlevande som vill ha en plats att gå till och ett namn på en metallbricka -- men inte ansvaret för en grav. En ny askgravplats har anlagts på Norra kyrkogården i vår.

En av Begravningsverksamhetens medarbetare har haft ett lite annorlunda uppdrag den senaste tiden: att kapa nertagen ek till mycket små stubbar.

De kommer till användning vid den nya askgravplatsen på Norra kyrkogården, en rundel med plantering i mitten och med ekstubbarna som yttre kant.

På en askgravplats gravsätts urnor med aska på bestämda punkter.

-- Vid varje liten ekstock i den nya rundeln finns det plats för tre urnor, så att man kan gravsätta till exempel makar eller syskon tillsammans, och på själva ekstocken fästs en mässingsplatta med namnet, säger Birgitta Linåker som är chef för Begravningsverksamheten. För många familjer som vill ha en plats att gå till men inte en grav att ta hand om är en askgravplats ett alternativ.

Askgravplatser kan utformas lite olika, och den nya på Norra kyrkogården har alltså en stor rundel som kommer att fyllas med växter. Urnorna gravsätts precis utanför cirkeln av ekstockar.

På Södra kyrkogården finns det askgravplatser på tidigare vanliga gravplatser. Där har borttagna äldre gravstenar delats och blivit motsvarigheten till ekstockarna.

Och på Norra kyrkogården finns också de askgravplatser med glasklot som så många stannar upp och fotograferar.

Du som har någon fråga om hur de olika alternativen fungerar och är tänkta är alltid välkommen att höra av dig till Begravningsverksamheten i Kalmar pastorat!