Foto: Anke Decker

Norra kyrkogården

Kyrkogården anlades år 1911. Våren 2016 finns här 1588 gravplatser som är i bruk. Norra kyrkogården är belägen norr om Kalmars centrum. I dess centrum finns Norra kapellet. De gravarna som finns här börjar med beteckningen 2. Som 2 01 22A som är Stadsarkitekt Fred Olsons vilorum och finns i kvarter 01.

Vägbeskrivning och parkering

Interaktiv karta klicka här . Adress: Kungsgårdsvägen 2 B, 39237 Kalmar
Telefon 0480-421481 eller 0480-421482

Parkeringsmöjligheter finns utmed Kungsgårdsvägen och Norra vägen. Här finns även personalbyggnad och verkstad.

Det finns lediga kist- och urngravplatser samt askgravplatser på Norra kyrkogården.

Minneslund

Läs mer om Norra kapellet.

Karta över Norra kyrkogårdens kvarter- klicka här

Tillgänglighet norra kyrkogården

Det finns ett antal parkeringar vid Kungsgårdsvägen, Galggatan och Norra vägen.  Vägarna och gångarna är grusade.
Toalett finns på Norra kyrkogården utanför förvaltningsbyggnaden.  Öppettider toa på Norra kyrkogården: alla dagar 8 - 16. Toaletten är tillgänglig för rullstolsburna.

Flyktingar efter 2:a världskriget gravsatta i Kalmar- Vi söker anhöriga till de gravsatta.

Här hittar du uppgifter om förintelsens offer, gravsatta 1945-1946 i Kalmar

Efter 76 år hittade Jolanta Nitkowska-Weglarz sin mammas yngre syster som försvann efter andra världskriget och som gravsattes 1945 i Kalmar

Läs Jolantas berättelse som börjar med ett försvinnande i Polen på 1940-talet och får sin upplösning mars 2021 i Kalmar.

Utsikt från Norra kapellet Foto: Anke Decker
Foto: Anke Decker

Birgitta Linåker

Kyrkogårdsförvaltningen i Kalmar